Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Polska polityka zagraniczna. Płaszczyzny polskiej polityki zagranicznej w latach 1989‑2010 cz. 1
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XV. Polska polityka zagraniczna.
Uczeń:
1) wyjaśnia, jakie znaczenie w polityce zagranicznej państwa odgrywa racja stanu; wykazuje transformację celów, instrumentów i treści polskiej polityki zagranicznej od lat 90. XX wieku;
2) wyjaśnia zmieniającą się pozycję Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i determinanty tej pozycji oraz skutki europeizacji polskiej polityki zagranicznej;
3) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, będącymi członkami Unii Europejskiej;
4) charakteryzuje relacje Rzeczypospolitej Polskiej z państwami sąsiedzkimi, niebędącymi członkami Unii Europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących polskiej polityki zagranicznej;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;
wskazuje główne kierunki polityki zagranicznej Polski w Europie i na świecie w latach 1989–2010;
dokonuje analizy polskich stosunków z instytucjami europejskimi i innymi państwami;
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie zastanawiają się, od czego może zależeć kształt polityki zagranicznej.
Faza wstępna:
Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Polska polityka zagraniczna. Płaszczyzny polskiej polityki zagranicznej w latach 1989‑2010 cz. 1”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.
Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna
1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedź na pytanie: Co może warunkować politykę zagraniczną państwa? Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.
2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich przygotowuje mapę myśli dotyczącą jednej z płaszczyzn polityki zagranicznej Polski w latach 1989–2010. Uczniowie prezentują swoje mapy myśli i krótko je omawiają.
3. Uczniowie zapoznają się z linią chronologiczną i wykonują ćwiczenia do niej. Porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami osób siedzących z nimi w ławce.
4. Uczniowie przygotowują się do debaty: czy polska polska polityka zagraniczna w latach 1989–2010 była polityką skuteczną/osiągnęła zakładane rezultaty? Klasa dzieli się na dwie grupy: za i przeciw, każda przygotowuje odpowiednie argumenty.
5. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Swoje odpowiedzi porównują z odpowiedziami innych osób.
2. Uczniowie wypowiadają się na temat tego, czego dowiedzieli się w trakcie zajęć i co było dla nich najważniejsze, kończąc zdanie: „Uważam, że najważniejszym kierunkiem polskiej polityki zagranicznej w latach 1989–2010 było…, ponieważ…”.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Poszukaj informacji o głównych kierunkach polskiej polityki zagranicznej po roku 2010.
Materiały pomocnicze
Niepodległość a suwerenność. Różnica niewielka czy kolosalna?, polskieradio.pl.
Stosunki dwustronne z państwami regionu, msz.gov.pl.
Partnerstwo Wschodnie, consilium.europa.eu
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Linia chronologiczna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.