Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Modyfikacje potranskrypcyjne RNA u Eukaryota

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Ekspresja informacji genetycznej w komórkach człowieka. Uczeń:
3) opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Ekspresja informacji genetycznej. Uczeń:
4) opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej u organizmów eukariotycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest obróbka potranskrypcyjna RNA.

  • Scharakteryzujesz etapy obróbki potranskrypcyjnej RNA.

  • Opiszesz cele modyfikacji RNA.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z audiobookiem;

  • praca z filmem;

  • linia czasu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów: „Czym jest obróbka potranskrypcyjna RNA i jakie są jej cele?”. Następnie dzieli uczniów na cztery zespoły – każda z grup ma za zadanie, na podstawie przeczytanego w domu tekstu, opisać za pomocą linii czasu etapy obróbki potranskrypcyjnej RNA.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie, pracując indywidualnie, rozwiązują polecenie nr 1: „Wskaż podobieństwa i różnice między modyfikacją potranskrypcyjną polegającą na utworzeniu struktury czapeczki (cap) oraz modyfikacją polegającą na dołączeniu ogonka poli(A)”. Swoje odpowiedzi porównują z osobą z pary. Wybrane zespoły przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują w parach polecenie nr 2: „Wyjaśnij, jaka jest różnica między splicingiem, a alternatywnym splicingiem.”. Swoje rozwiązania porównują z inną parą. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedź na forum klasy.

  3. Praca z drugim multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym przez nauczyciela. Następnie, pracując samodzielnie, wykonują polecenie nr 1 („Omów, w jaki sposób budowa genu u Eukaryota determinuje konieczność obróbki potranskrypcyjnej mRNA”) oraz polecenie nr 2 („Opisz przebieg obróbki potranskrypcyjnej mRNA, uwzględniając w odpowiedzi funkcje poszczególnych etapów”). Po upływie wyznaczonego czasu omawiają prawidłowe rozwiązanie w 4‑osobowych grupach. Wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie weryfikują linie czasu opracowane we wstępnej fazie lekcji i w razie potrzeby je uzupełniają.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Dla chętnych: Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem – specjalistą w dziedzinie, której dotyczy e‑materiał. Sformułuj pytania, które chciałbyś mu zadać.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.