Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: U źródła filozofii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
dostrzega wpływ filozofów presokratycznych na zmianę myślenia o świecie;
charakteryzuje pierwsze stanowiska naukowe starożytnej Grecji;
dokonuje analizy rozumienia arché przez presokratyków;
wyjaśnia, na czym polega ewolucyjność i rewolucyjność poglądów filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
film;
esej filozoficzny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotować krótkie wystąpienie na podstawie poleceń zawartych w sekcji „Film edukacyjny”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
– grupa 1.: Jakie cechy filozofii świadczą o jej ciągłej ewolucji? Czy potrafisz podać przykład ewoluującego pojęcia lub ewoluującej teorii?
– grupa 2.: Z czego wynikały radykalne zmiany wprowadzane w filozofii przez starożytnych filozofów?
Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Film edukacyjny”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
– Na czym polegała rewolucja filozoficzno‑naukowa presokratyków?
– Co oznacza termin „aletheia”? W jaki sposób wiąże się z nowością myślenia presokratyków?
Po wyznaczonym czasie pary łączą się w czwórki i wspólnie omawiają swoje odpowiedzi, uzupełniając zawarte w nich wnioski i wiadomości. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treści ćwiczeń nr 1–2. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie. Następnie nauczyciel sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Heraklita: „Złymi świadkami są oczy i uszy ludziom, którzy mają duszę barbarzyńców”.
Wypowiedź pisemna na temat: na czym polega znaczenie filozofów przedsokratejskich w dalszym rozwoju myśli filozoficznej i naukowej?
Materiały pomocnicze
Jaworski W., W kręgu przedsokratyków: Anaksymander, Heraklit, Ksenofanes, Parmenides, Empedokles, Anaksagoras, Kraków 1992.
Przybysławski A., Tales i początki refleksji europejskiej, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.