Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Расскажи́ о себе́ / Opowiedz o sobie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII , poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
4) przedstawia upodobania;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisze swoje hobby i zainteresowania, używając konstrukcji z czasownikami интересова́ться, занима́ться, увлека́ться;

  • przedstawi się, opowiadając o sobie, swoich najlepszych przyjaciołach i znajomych;

  • napisze post na forum internetowych miłośników języka rosyjskiego, w którym się przedstawi, opowie o sobie, swoim wieku, miejscu zamieszkania, rodzinie, zajęciach i zainteresowaniach.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów oraz całych wyrażeń na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania:

Metody:

  • metoda dedukcji;

  • burza mózgów;

  • metoda audiowizualna – audio, prezentacja multimedialna, grafiki.

Techniki:

  • powtarzanie pytań oraz odpowiedzi, nowo poznanych słów i wyrażeń;

  • poznawanie treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym;

  • analiza struktur gramatycznych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • projektor lub tablica multimedialna,

  • zdjęcia z internetu,

  • głośniki,

  • zeszyt przedmiotowy.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach lub małych grupach przypomnieli sobie znane im słownictwo służące do opowiadania o sobie i swoich zainteresowaniach. Nauczyciel dzieli uczniów: jedna grupa wypisuje wszystkie określenia siebie, które pamięta, druga – zainteresowań. Następnie uczniowie wymieniają się słownictwem, które udało im się zapisać. Nauczyciel może sprawdzić zapis słów. Innym wariantem tej fazy lekcji jest przygotowanie z uczniami mapy pojęć, która będzie uzupełniana podczas całej lekcji.

  • Nauczyciel określa cele lekcji, uświadamiając uczniom, jak wiele pamiętają. Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia do lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel, nawiązując do rozmowy odbytej z uczniami podczas fazy wprowadzającej, zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem w części „Przeczytaj”. Następnie uczniowie czytają tekst z podziałem na role. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na odmianę czasowników, które pojawiają się w tekście, a następnie prezentuje uczniom treści z kącika gramatycznego.

  • W celu utrwalenia słownictwa uczniowie, pracując indywidualnie, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Następnie chętni uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, a nauczyciel koryguje błędy metodą with dead ends, czyli powtarza część wypowiedzi, urywając w miejscu, w którym uczeń popełnił błąd; w ten sposób uczeń ma możliwość samodzielnie poprawić swój błąd.

  • W celu utrwalenia słownictwa nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy, w których wykonują oni ćwiczenia do prezentacji multimedialnej (po zapoznaniu się z nią). Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi, a nauczyciel i reszta klasy korygują błędy.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑7 z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, pracując w parach, odgrywają scenki sytuacyjne, w których jeden z uczniów wciela się w rolę reportera, podczas gdy drugi jest celebrytą, z którym reporter przeprowadza wywiad. Zadaniem uczniów jest ustne wykorzystanie tych słów i wyrażeń, których nauczyli się podczas zajęć.

  • Lekcja kończy się podsumowaniem i dokończeniem zdań:

Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...

  • Uczniowie określają, czego się nauczyli, co poznali i oceniają, w jakim stopniu cele lekcji zostały zrealizowane.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pisemnie w zeszytach ćwiczenie 8. z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza wybrane prace, udziela informacji zwrotnej i ocenia wypowiedzi, biorąc pod uwagę treść oraz zakres i poprawność użytych środków językowych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium

  • Po lekcji nauczyciel może poprosić uczniów, by w domu na podstawie prezentacji multimedialnej przygotowali lapbooka z opisem wybranej przez siebie osoby. Na kolejnej lekcji można urządzić w klasie galerię lapbooków.