Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Расскажи́ о себе́ / Opowiedz o sobie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII , poziom A1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze swoje hobby i zainteresowania, używając konstrukcji z czasownikami интересова́ться, занима́ться, увлека́ться;
przedstawi się, opowiadając o sobie, swoich najlepszych przyjaciołach i znajomych;
napisze post na forum internetowych miłośników języka rosyjskiego, w którym się przedstawi, opowie o sobie, swoim wieku, miejscu zamieszkania, rodzinie, zajęciach i zainteresowaniach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
odczuwa satysfakcję, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;
strategie kognitywne - analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;
strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów oraz całych wyrażeń na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;
strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
metoda dedukcji;
burza mózgów;
metoda audiowizualna – audio, prezentacja multimedialna, grafiki.
Techniki:
powtarzanie pytań oraz odpowiedzi, nowo poznanych słów i wyrażeń;
poznawanie treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym;
analiza struktur gramatycznych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu,
projektor lub tablica multimedialna,
zdjęcia z internetu,
głośniki,
zeszyt przedmiotowy.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach lub małych grupach przypomnieli sobie znane im słownictwo służące do opowiadania o sobie i swoich zainteresowaniach. Nauczyciel dzieli uczniów: jedna grupa wypisuje wszystkie określenia siebie, które pamięta, druga – zainteresowań. Następnie uczniowie wymieniają się słownictwem, które udało im się zapisać. Nauczyciel może sprawdzić zapis słów. Innym wariantem tej fazy lekcji jest przygotowanie z uczniami mapy pojęć, która będzie uzupełniana podczas całej lekcji.
Nauczyciel określa cele lekcji, uświadamiając uczniom, jak wiele pamiętają. Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia do lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel, nawiązując do rozmowy odbytej z uczniami podczas fazy wprowadzającej, zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem w części „Przeczytaj”. Następnie uczniowie czytają tekst z podziałem na role. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.
Nauczyciel zwraca uwagę na odmianę czasowników, które pojawiają się w tekście, a następnie prezentuje uczniom treści z kącika gramatycznego.
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie, pracując indywidualnie, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Następnie chętni uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, a nauczyciel koryguje błędy metodą with dead ends, czyli powtarza część wypowiedzi, urywając w miejscu, w którym uczeń popełnił błąd; w ten sposób uczeń ma możliwość samodzielnie poprawić swój błąd.
W celu utrwalenia słownictwa nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy, w których wykonują oni ćwiczenia do prezentacji multimedialnej (po zapoznaniu się z nią). Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi, a nauczyciel i reszta klasy korygują błędy.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑7 z części „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, odgrywają scenki sytuacyjne, w których jeden z uczniów wciela się w rolę reportera, podczas gdy drugi jest celebrytą, z którym reporter przeprowadza wywiad. Zadaniem uczniów jest ustne wykorzystanie tych słów i wyrażeń, których nauczyli się podczas zajęć.
Lekcja kończy się podsumowaniem i dokończeniem zdań:
Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...
Uczniowie określają, czego się nauczyli, co poznali i oceniają, w jakim stopniu cele lekcji zostały zrealizowane.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie w zeszytach ćwiczenie 8. z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza wybrane prace, udziela informacji zwrotnej i ocenia wypowiedzi, biorąc pod uwagę treść oraz zakres i poprawność użytych środków językowych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Po lekcji nauczyciel może poprosić uczniów, by w domu na podstawie prezentacji multimedialnej przygotowali lapbooka z opisem wybranej przez siebie osoby. Na kolejnej lekcji można urządzić w klasie galerię lapbooków.