Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.4.1
Imię i nazwisko: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich möchte Topmodel werden / Chciałabym zostać top modelką
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opowiadania na temat zawodów.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy zawodów;
poda przykłady żeńskich i męskich odpowiedników zawodów;
opisze, czym zawodowo zajmują się członkowie jego rodziny.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - umiejscawianie nowych słów w kontekście;
rozumienie informacji - czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami - z kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, dyskusja, wyjaśnianie pojęć;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, odpowiadanie na pytania, opowiadanie;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień, wskazówek i komentarzy;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera i telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
telefon komórkowy,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi przed lekcją, aby uczniowie wyszukali w starych gazetach lub w Internecie zdjęcia, które przedstawiają zawody ich bliskich: rodziców i ewentualnie dziadków oraz zawód, który oni chcieliby wykonywać w przyszłości. Uczniowie wycinają lub drukują zdjęcia z Internetu i naklejają je na arkusz A3 lub minimum A4.
Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś nazwy zawodów po niemiecku. Podane przez uczniów wyrazy zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starają się odszukać nazwy zawodów (są podlinkowane ze słownikiem) i wskazać na obrazku poniżej.
Nauczyciel inicjuje podział uczniów na pary, kierując się zasadami nauczania kooperacyjnego. Może to się odbyć poprzez złożenie przez uczniów nazw zawodów zapisanych wcześniej na kartkach i pociętych na dwie części. Uczniowie, którzy złożą wyraz, tworzą parę. W parach wykonują ćwiczenia w części Przeczytaj i porównują swoje rozwiązania. Wszelkie niejasne kwestie omawiane są na forum.
Nauczyciel prosi o wypisanie z tekstu męskich i żeńskich form zawodów i zapisuje przykłady na tablicy. Zachęca uczniów do znalezienia ogólnej zasady - czym się różnią męskie i żeńskie formy zawodów. Jako podsumowanie zapoznaje uczniów z treścią Tipp zur Grammatik.
Uczniowie zapoznają się z zawodami w rodzinie Felixa, korzystając w tym celu z ilustracji interaktywnej. Uzupełniają listę zawodów.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na pytania: Was möchtest du werden? i Was ist dein Papa, Opa, deine Mama, Oma von Beruf?
W celu poszerzenia listy poznawanych zawodów, uczniowie wykonują Übungen 1‑3 do Ilustracji interaktywnej oraz Aufgaben 1‑6 z części Sprawdź się.
Wykorzystując technikę speed‑dating, uczniowie przemieszczają się po klasie i zadają jak największej liczbie osób pytania o zawody ich bliskich.
Jeśli lekcja odbywa się zdalnie, uczniowie pracują w osobnych pokojach. Pracują wtedy dłużej w tej samej parze, uczniowie zadają sobie pytania dotyczące członków rodziny.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie podpisują zdjęcia na przygotowanym uprzednio kolażu: podają zawody, jakie wykonują ich bliscy. Piszą też, kim sami chcieliby być w przyszłości. Kilkoro uczniów prezentuje swoje kolaże na forum klasy.
Praca domowa:
Aby utrwalić słownictwo z lekcji oraz pisownię zawodów, uczniowie wykonują Aufgaben 7‑8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie mogą przygotować (wzorem ilustracji interaktywnej) planszę (drzewo genealogiczne), na której znajdą się najbliżsi członkowie rodziny z podpisami tychże po niemiecku;
w trakcie lekcji: uczniowie kończą wykonywanie planszy, dopisując pod odpowiednimi członkami rodziny nazwy zawodów przez nich wykonywanych; następnie pracują w parach i opowiadają o swoich rodzinach w aspekcie wykonywanych zawodów;
po lekcji: uczniowie wykorzystują do powtórzenia słownictwo zamieszczone w słowniczku; pracują nad ich zapamiętaniem, poprawną wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0