Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Mityczne i chrześcijańskie źródła antropocentryzmu – porównanie na podstawie fragmentów Księgi Rodzaju i Mitologii Jana Parandowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
porównuje sposoby opisu powstania świata, na podstawie fragmentu Księgi Rodzaju i mitu greckiego;
określi cechy wspólne i różne biblijnego i mitologicznego opisu stworzenia świata;
wskazuje w tekstach funkcje metafor;
omawia wizję stworzenia świata zaproponowaną w obu fragmentach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Dyskusja na temat stylu obu tekstów zamieszczonych w „Przeczytaj”. Celem dyskusji jest uchwycenie charakterystycznych różnic między tekstami. Dyskutuje cała klasa. Pytania organizujące dyskusję:
- Czemu jest najbliższy dany tekst – opowieści, wywodowi naukowemu, poematowi, mitowi, baśni – jakie cechy to uzasadniają?
- Który z tekstów jest łatwiejszy w odbiorze i dlaczego?Debata z wykorzystaniem metody „śnieżnej kuli”.
a. Każdy z uczniów wymyśla pytanie, które chciałby zadać każdemu z twórców światów figurujących w obu tekstach. Propozycje pytań wyświetlane są na tablicy interaktywnej.
b. Uczniowie po lekturze propozycji dobierają się w pary i uzgadniają wspólnie drugą wersję pytań. Wersje te również zostają podane na tablicy.
c. Po lekturze uczniowie łączą się w grupy czteroosobowe i uzgadniają kolejne wersje pytań.
d. Procedura trwa aż do momentu, gdy pozostaną tylko dwie grupy i zostaną tylko dwie uzgodnione wersje, wówczas nauczyciel ogłasza debatę przedstawicieli grup, których zadaniem jest prezentacja i jak najlepsze uzasadnienie własnej wersji. Zwycięzcę wyłania się drogą głosowania.Uczniowie w parach pracują z samouczkiem. Odsłuchują informacje z nagrania i krok po kroku - zgodnie z informacjami - przygotowują się do pracy pisemnej.
Nauczyciel włącza wykład prof. Aleksandra Mikołajczaka. Uczniowie w kilkuosobowych grupach:
- wskazują, jaką funkcję w obu historiach o powstaniu świata pełni metafora,
- uzasadniają, dlaczego postać Gai może stanowić przykład holistycznego spojrzenia na świat.
Następnie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Tworzenie grafiki – ćwiczenie mające na celu uporządkowanie i porównanie najważniejszych wątków obu tekstów. Po sporządzeniu grafiki powinny być widoczne różnice między koncepcjami stworzenia świata. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów, podsumowuje ćwiczenie.
Praca domowa:
Porównaj dwa sposoby opisu powstawania świata (Ziemi) na podstawie fragmentu Księgi Rodzaju i mitu greckiego. Wyjaśnij, jaką wizję stworzenia świata proponuje każdy z tekstów.
Materiały pomocnicze:
Biblia Tysiąclecia Online, tłum. Czesław Jakubiec, Poznań 2003.
Hawking Stephen, Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania, tłum. M. Krośniak, Poznań 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie zapoznają się z treścią samouczka przed lekcją, a na zajęcia przychodzą ze swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi podobieństw i różnic w obu tekstach (Biblii i mitologii).