Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Stosunek do imigrantów i uchodźców

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego.

Uczeń:

2) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych oraz wobec innych narodów (także imigrantów); rozpoznaje przejawy ksenofobii i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się temu zjawisku.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje na podstawie wyników badań opinii publicznej postawę społeczeństwa polskiego wobec problemu przyjmowania uchodźców z obszarów opanowanych i zagrożonych konfliktami zbrojnymi;

  • rozróżnia ksenofobię od lęku przed obcymi;

  • porównuje i analizuje przekonania powszechnie podzielane na temat imigrantów z opiniami badaczy społecznych, którzy zajmują się naukowo tym zagadnieniem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

1. Uczniowie dyskutują na temat polskiej gościnności i odpowiadają na pytania zadane we „Wprowadzeniu”. Chętne/wybrane osoby podsumowują dyskusję.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej (lub za pomocą rzutnika) pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji i przystępują do odpowiedzi na zadane pytanie. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów. Chętne osoby mogą uzasadnić swój wybór.

2. Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy pokazane w ćwiczeniu 2 w sekcji „Badanie 1”. Następnie reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.

3. Zespół klasowy zapoznaje się z audiobookiem „Nie zostało nam wiele czasu”.  Uczniowie wynotowują argumenty za i przeciw przyjmowaniu uchodźców przez państwo polskie. Następnie w parach sporządzają mapę myśli, w której porządkują argumentację.

4. Uczniowie losowo dzielą się na dwa zespoły – za i przeciw przyjmowaniu uchodźców. Na zmianę przedstawiają swoje argumenty (mogą korzystać z notatek i mapy myśli). Po podsumowaniu dyskusji chętne osoby mogą zmienić grupę, jeśli przekonały je argumenty strony przeciwnej.

5. Praca z filmem. Uczniowie zapoznają się z materiałem i wykonują ćwiczenia dołączone do multimedium. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie ponownie odpowiadają na pytanie sondażowe zadane na wcześniejszym etapie zajęć (w sekcji „Badanie 2”). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.

2. Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji „Badanie 2”. Uczniowie porównują wyniki sondażu przeprowadzonego przez CBOS oraz wyniki badań przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.

3. Na zakończenie zajęć chętne osoby podsumowują je z własnego punktu widzenia. Uczniowie, którzy zmienili zdanie podczas obu głosowań, mogą uzasadnić swoje decyzje.

Praca domowa:

Odpowiedz na pytania:

  • Czy uważasz, że Polska powinna przyjmować uchodźców z Bliskiego Wschodu?

  • Czy zaprosiłbyś/zaprosiłabyś Araba, uchodźcę, muzułmanina do swojego domu?

Uzasadnij swoje odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2013 r. nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca, eur‑lex.europa.eu.

Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r., isap.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, isap.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, isap.sejm.gov.pl.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 lutego 2016 r. w sprawie wysokości pomocy dla cudzoziemców ubiegających się o udzielenie ochrony międzynarodowej, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać film oraz audiobook do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat stosunku mieszkańców państw przyjmujących wobec uchodźców.