Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Konwersja liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz metodę zamiany liczby z systemu dwójkowego na system dziesiętny.
Zapiszesz liczby dwójkowe w postaci dziesiętnej.
Rozwiążesz kilka zadań wymagających przekształcenia liczby dwójkowych do postaci dziesiętnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Konwersja liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– jakie znasz metody zamiany liczby z systemu dwójkowego na system dziesiętny?
– w jaki sposób można zapisywać liczby dwójkowe w postaci dziesiętnej?
Chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1: „Przeanalizuj prezentację zamiany przykładowych liczb w systemie dwójkowym na liczby w systemie dziesiętnym. Następnie wybierz dwie liczby (liczbę całkowitą oraz ułamek) w systemie binarnym i spróbuj wykonać konwersję samodzielnie.” z sekcji „Animacja” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Ćwiczenie umiejętności. Poszukiwanie najefektywniejszego rozwiązania problemu. Uczniowie wykonują w indywidualnie ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają je na forum. Nauczyciel ocenia efektywność zastosowanego rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 9–11 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Animacja”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.