Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Organizacje międzynarodowe, związki gospodarczo‑polityczne – powtórzenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy i rozszerzony, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach;
7) analizuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników rozwoju – PKB na jednego mieszkańca, Wskaźnika Rozwoju Społecznego (HDI), Wskaźnika Ubóstwa Społecznego (HPI);
8) porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnym poziomie rozwoju gospodarczego oraz ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów.
Zakres rozszerzony
VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych. Uczeń:
2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest integracja międzynarodowa oraz jakie są jej płaszczyzny i cele,
przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie,
omawia działalność głównych organizacji politycznych, gospodarczych i militarnych działających w skali regionalnej i globalnej, ich cele działania oraz wymienia ich kraje członkowskie,
wyjaśnia rolę ważniejszych organizacji międzynarodowych w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata,
omawia zasady i formy współpracy międzynarodowej w Europie,
omawia pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej.
Strategie nauczania: problemowa, asocjacyjna
Metody nauczania: odwrócona klasa, dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja multimedialna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
https://ec.europa.eu/education/knowledge-centre-interpretation/international-organisations_pl (dostęp 29.03.2022).
https://europa.eu/european-union/about-eu/history_pl (dostęp 29.03.2022).
Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat wybranego zagadnienia realizującego cele wskazane powyżej. Uczniowie ustalają z nauczycielem: zakres tematyczny prezentacji (w zależności od ich preferencji i zainteresowań), szacunkowy czas ich trwania i źródła informacji – nauczyciel proponuje uczniom zapoznanie się z materiałem powtórzeniowym, innymi e‑materiałami opisującymi szczegółowo dane zagadnienia oraz literaturą (m.in. wskazaną wyżej). Nauczyciel prosi także grupy o przygotowanie quizów podsumowujących ich prezentacje.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat roli integracji międzynarodowej, jej płaszczyzn oraz celów.
W następnej kolejności uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Po każdym wystąpieniu następuje klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem e‑materiału.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Chętni prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca
Uczniowie grają w podsumowujące quizy przygotowane przez poszczególne grupy.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów (również tych, którzy najlepiej rozwiązali quizy), ocenia pracę w grupach, prezentacje multimedialne i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Praca pisemna dotycząca prognoz procesów integracji lub dezintegracji w Europie.
Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie podczas lekcji poświęconych problemom politycznym oraz gospodarczym współczesnego świata (zakres rozszerzony: XX. 1, XX. 2, XX. 3; XXIII. 3).