Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie największych elektrowni bazujących na odnawialnych źródłach energii na świecie. Dlaczego źródła alternatywne wykorzystuje się w bogatych krajach?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego;

5) ocenia stan i zmiany bilansu energetycznego świata i Polski, przedstawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię, jego wpływ na środowisko geograficzne oraz uzasadnia konieczność podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa wzrostu zużycia energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, jakie czynniki zadecydowały o budowie największych elektrowni wykorzystujących OZE na świecie,

  • wskazuje na mapie świata położenie największych elektrowni wykorzystujących OZE,

  • omawia zależność budowy elektrowni wykorzystujących OZE od czynników przyrodniczych.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (analiza map, fotografii, praca z tekstem e‑materiału i grafiką interaktywną)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, monitor dotykowy lub tablety, e‑materiał, mapa fizyczna Europy, mapa fizyczna świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Energetyka wiatrowa: ziemianarozdrozu.pl/encyklopedia/56/energetyka‑wiatrowa (dostęp 9.02.2022).

Energetyka wiatrowa. Fakty: psew.pl/wp‑content/uploads/2016/12/broszura.pdf (dostęp 9.02.2022).

Energia odnawialna: energiaodnawialna.net/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1 (dostęp 9.02.2022).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Uczniowie wymieniają nieodnawialne i odnawialne źródła energii.

  • Pogadanka: jakie czynniki przyrodnicze mogą mieć wpływ na lokalizację elektrowni wykorzystujących OZE?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup i prosi o zapoznanie się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale – rozmieszczenie największych elektrowni wykorzystujących OZE na świecie.

  • Każda grupa losuje rodzaj elektrowni wykorzystującej OZE (1. elektrownie wiatrowe, 2. słoneczne, 3. geotermalne, 4. wodne wykorzystujące spadek wody, 5. pływów morskich i fal morskich); zadaniem uczniów jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego elektrownie wykorzystujące konkretne źródło odnawialne powstały w przedstawionych w grafice miejscach? Zaproponuj inne miejsca do budowy tego typu elektrowni. Uzasadnij wybór”.

  • Każda grupa otrzymuje arkusz papieru, pisaki – uczniowie tworzą mapę myśli przedstawiającą przyczyny budowy każdej z podanych elektrowni (dla swojego OZE); dyskutując, proponują nowe miejsca do budowy dużych elektrowni tego typu i uzasadniają swoje wybory.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu reprezentanci grup przedstawiają mapy myśli – wskazują także na mapie fizycznej świata miejsca występowania omawianych elektrowni i nowe miejsca, w których widzieliby elektrownie podobnego typu; podkreślają znaczenie czynników przyrodniczych warunkujących budowę takich elektrowni.

  • Po wszystkich prezentacjach dyskusja na forum klasy: „Uzasadnij, czy istnieje szansa na szybki wzrost na świecie liczby elektrowni, które bazują na OZE? Dlaczego źródła alternatywne wykorzystuje się w bogatych krajach?”.

  • Wspólne tworzenie notatki z lekcji (podsumowanie dyskusji).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału, sprawdzają odpowiedzi. Nauczyciel wspiera i w razie potrzeby wyjaśnia trudności.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Zaproponuj najlepsze miejsca w Polsce do budowy nowych elektrowni wykorzystujących energię geotermalną lub energię wiatru. Uzasadnij wybór miejsc, biorąc pod uwagę m.in. czynniki środowiska przyrodniczego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczących struktury produkcji energii i bilansu energetycznego oraz zmian wykorzystania poszczególnych źródeł energii (zakres podstawowy: XI. 4, XI. 5, XI. 6).