Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.8.5
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Haben wir alles mitgenommen?/Czy wszystko ze sobą zabraliśmy?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1/B2+
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat przygotowań do podróży oraz niezbędnego wyposażenia podczas różnych form wypoczynku.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wskazówki dotyczące przygotowań do urlopu zawarte w materiale filmowym;
proponuje niepełnoletniej osobie rozwiązania, które umożliwią jej podróżowanie z przyjaciółmi;
informuje przyjaciela/przyjaciółkę o przygotowaniach, które musi poczynić przed urlopem.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym,
aktywizująca: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów, mapa pojęć,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
słowniczek.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, czy i dokąd uczniowie lubią podróżować. Nawiązuje tym do tematu zajęć i zwraca jednocześnie uwagę, że wyposażenie/bagaż i jego zawartość są niezbędnym elementem podróżowania. Uczniowie prowadzą rozmowę na temat potrzebnego ich zdaniem wyposażenia wakacyjnego na urlop nad morzem, w góry, wyjazd do miasta.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was darf in deiner Reisetasche nicht fehlen? Uczniowie wymieniają nazwy przedmiotów i porządkują nazwy, tworząc mapę pojęć. Następnie uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj i w razie potrzeby uzupełniają wcześniej stworzoną mapę pojęć o nowe elementy, które pojawiły się w tekście w zależności od formy i miejsca podróży.
Uczniowie w grupach zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 1), decydują, które informacje są prawdziwe, a które – fałszywe (Übung 2), oraz uzupełniają zdania właściwym przeczeniem (Übung 3). W razie problemów z wyborem właściwego przeczenia korzystają z informacji w Tipp zur Grammatik.
Nauczyciel odtwarza pierwszy fragment filmu (0:00‑0:39) w części Film i zadaje uczniom pytanie: Was meint ihr, welche Themen werden im Film angesprochen? Uczniowie podają swoje przypuszczenia na forum. Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów na tablicy, a następnie odtwarza pozostałą część filmu (00:40‑7:19). Uczniowie porównują swoje hipotezy z treścią filmu. Uczniowie rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Film – wskazują właściwą odpowiedź (Übung 1), uzupełniają tekst zgodnie z treścią filmu (Übung 2) oraz udzielają rad przyjacielowi/przyjaciółce w odpowiedzi na wpis na forum (Übung 3). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i przydziela każdej grupie jedno z pytań: Was ihr als Minderjährige dürft, wenn ihr verreisen wollt? Wie man möglichst billig einen tollen Urlaub machen kann? Welche Tipps zum Thema Packliste findet ihr am interessantesten? Każda z grup prowadzi krótką dyskusję na zadane pytanie, a wnioski z dyskusji zostają zaprezentowane przez przedstawicieli grup na forum.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach analizują ilustracje do Aufgabe 7, a następnie wypowiadają się na temat przygotowań do podróży i informują o niezbędnym wyposażeniu podczas różnych form wypoczynku.
Nauczyciel proponuje ćwiczenie pt: Was hast du in deinen Koffer eingepackt? Pierwszy uczeń formułuje zdanie: Ich habe in meinen Koffer eine Taschenlampe eingepackt. Kolejny uczeń powtarza zdanie poprzednika i dodaje swoje. Ćwiczenie kończy się w momencie, kiedy łańcuszek zdań wróci do osoby rozpoczynającej sekwencję. Zdania mogą zawierać zarówno twierdzenia, jak i przeczenia.
Praca domowa:
Uczniowie wybierają trzy zadania spośród Aufgabe 1 – Aufgabe 6 w części Sprawdź się; wykonują wybrane przez siebie zadania w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji i/lub struktur gramatycznych.
Uczniowie piszą e‑mail do przyjaciela/przyjaciółki, w którym polecają mu/jej cel podróży i informują o najpotrzebniejszych przygotowaniach, które musi poczynić (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: uczniowie tworzą fiszki do tematu Reisevorbereitungen, którymi wymieniają się między sobą, powtarzają w ten sposób słownictwo z danego zakresu;
w trakcie lekcji: uczniowie oglądają film, następnie w małych grupach piszą kolejne wskazówki dotyczące podróżowania; swoje propozycje prezentują na forum klasy;
po lekcji: uczniowie nagrywają filmik, w którym udzielają porad, w jaki sposób się spakować i co zabrać, wybierając się nad morze, a co – w góry. Filmiki mogą zostać przygotowane w parach i zaprezentowane na kolejnych zajęciach.