Numer e‑materiału: 3.1.8.5

Imię i nazwisko autora: Beata Mamica

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Haben wir alles mitgenommen?/Czy wszystko ze sobą zabraliśmy?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1/B2+

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat przygotowań do podróży oraz niezbędnego wyposażenia podczas różnych form wypoczynku.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje wskazówki dotyczące przygotowań do urlopu zawarte w materiale filmowym;

  • proponuje niepełnoletniej osobie rozwiązania, które umożliwią jej podróżowanie z przyjaciółmi;

  • informuje przyjaciela/przyjaciółkę o przygotowaniach, które musi poczynić przed urlopem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym,

  • aktywizująca: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów, mapa pojęć,

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (film),

  • słowniczek.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, czy i dokąd uczniowie lubią podróżować. Nawiązuje tym do tematu zajęć i zwraca jednocześnie uwagę, że wyposażenie/bagaż i jego zawartość są niezbędnym elementem podróżowania. Uczniowie prowadzą rozmowę na temat potrzebnego ich zdaniem wyposażenia wakacyjnego na urlop nad morzem, w góry, wyjazd do miasta.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was darf in deiner Reisetasche nicht fehlen? Uczniowie wymieniają nazwy przedmiotów i porządkują nazwy, tworząc mapę pojęć. Następnie uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj i w razie potrzeby uzupełniają wcześniej stworzoną mapę pojęć o nowe elementy, które pojawiły się w tekście w zależności od formy i miejsca podróży.

  • Uczniowie w grupach zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 1), decydują, które informacje są prawdziwe, a które – fałszywe (Übung 2), oraz uzupełniają zdania właściwym przeczeniem (Übung 3). W razie problemów z wyborem właściwego przeczenia korzystają z informacji w Tipp zur Grammatik.

  • Nauczyciel odtwarza pierwszy fragment filmu (0:00‑0:39) w części Film i zadaje uczniom pytanie: Was meint ihr, welche Themen werden im Film angesprochen? Uczniowie podają swoje przypuszczenia na forum. Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów na tablicy, a następnie odtwarza pozostałą część filmu (00:40‑7:19). Uczniowie porównują swoje hipotezy z treścią filmu. Uczniowie rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Film – wskazują właściwą odpowiedź (Übung 1), uzupełniają tekst zgodnie z treścią filmu (Übung 2) oraz udzielają rad przyjacielowi/przyjaciółce w odpowiedzi na wpis na forum (Übung 3). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i przydziela każdej grupie jedno z pytań: Was ihr als Minderjährige dürft, wenn ihr verreisen wollt? Wie man möglichst billig einen tollen Urlaub machen kann? Welche Tipps zum Thema Packliste findet ihr am interessantesten? Każda z grup prowadzi krótką dyskusję na zadane pytanie, a wnioski z dyskusji zostają zaprezentowane przez przedstawicieli grup na forum. 

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w parach analizują ilustracje do Aufgabe 7, a następnie wypowiadają się na temat przygotowań do podróży i informują o niezbędnym wyposażeniu podczas różnych form wypoczynku.

  • Nauczyciel proponuje ćwiczenie pt: Was hast du in deinen Koffer eingepackt? Pierwszy uczeń formułuje zdanie:  Ich habe in meinen Koffer eine Taschenlampe eingepackt. Kolejny uczeń powtarza zdanie poprzednika i dodaje swoje. Ćwiczenie kończy się w momencie, kiedy łańcuszek zdań wróci do osoby rozpoczynającej sekwencję. Zdania mogą zawierać zarówno twierdzenia, jak i przeczenia.

Praca domowa:

  • Uczniowie wybierają trzy zadania spośród Aufgabe 1 – Aufgabe 6 w części Sprawdź się; wykonują  wybrane przez siebie zadania w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji  i/lub struktur gramatycznych.

  • Uczniowie piszą e‑mail do przyjaciela/przyjaciółki, w którym polecają mu/jej cel podróży i informują o najpotrzebniejszych przygotowaniach, które musi poczynić (Aufgabe 8).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • przed lekcją: uczniowie tworzą fiszki do tematu Reisevorbereitungen, którymi wymieniają się między sobą, powtarzają w ten sposób słownictwo z danego zakresu;

  • w trakcie lekcji: uczniowie oglądają film, następnie w małych grupach piszą kolejne wskazówki dotyczące podróżowania; swoje propozycje prezentują na forum klasy;

  • po lekcji: uczniowie nagrywają filmik, w którym udzielają porad, w jaki sposób się spakować i co zabrać, wybierając się nad morze, a co – w góry. Filmiki mogą zostać przygotowane w parach i zaprezentowane na kolejnych zajęciach.