Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wykorzystanie gospodarcze zbóż

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia zboża o zasięgu ogólnoświatowym i regionalnym,

  • przedstawia najważniejsze sposoby gospodarczego wykorzystania zbóż,

  • opisuje sposoby gospodarczego wykorzystania przykładowych zbóż ogólnoświatowych i regionalnych.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Dane FAOStatu: fao.org (dostęp 16.11.2021).

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Grzebisz W., Szramka H., Wielka encyklopedia geografii świata, t. 11: Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na jego temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat głównych gatunków zbóż na świecie – o znaczeniu ogólnoświatowym i regionalnym – ich wykorzystaniu i wymaganiach. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj” e‑materiału. Można również przypomnieć treści z materiału „Rozmieszczenie upraw zbóż na świecie”.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Każda z grup losuje jeden gatunek zboża do opracowania kwestii jego gospodarczego wykorzystania. Uczniowie pracują, korzystając z e‑materiału (polecenie do grafiki interaktywnej).

  • Po zakończonej pracy następuje prezentacja wyników i klasowa dyskusja. Nauczyciel czuwa nad jej przebiegiem.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na ekranie drugi materiał multimedialny, a uczniowie wykonują w parach polecenie do niego. Nad przebiegiem pracy uczniów czuwa nauczyciel. Po zakończonym zadaniu następuje prezentacja rezultatów pracy i krótka dyskusja klasowa.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/swojej koleżanki i oceniają poprawność odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat gospodarczego wykorzystania innego, nieporuszonego w niniejszym materiale, gatunku zboża (np. orkisz, ryż dziki itp.; uczniowie mogą zebrać informacje także na temat zbóż rzekomych).

  • Można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna i mapa myśli mogą zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystane podczas innych lekcji dotyczących zagadnień z geografii rolnictwa (zakres podstawowy: X. 1, X. 2, XV. 7; zakres rozszerzony: X. 1, X. 3).