Numer e‑materiału: 3.3.8.5

Imię i nazwisko autora lekcji: Paweł Przywara

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Fast wie in einem Hotel/Niemal jak w hotelu

Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji:

Doskonalenie umiejętności opisywania oraz wypowiadania się na temat pobytu w schronisku młodzieżowym.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego Niemcy chętnie nocują w schroniskach młodzieżowych;

  • analizuje opinie dotyczące pobytu w schroniskach młodzieżowych;

  • przedstawia swoje zdanie na temat pobytu w schronisku młodzieżowym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych – używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka obcego i domyślania się treści w języku niemieckim;

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak: słowniki czy Internet.

Metody, techniki i formy pracy:

  • podająca – techniki: praca z źródłem drukowanym;

  • eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;

  • kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: plik audio,

  • kartki z rzeczownikami (do fazy wprowadzającej lekcję),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wykorzystuje metodę Kim jestem? Uczniowie dobierają się w grupy lub pary, każdemu przykleja się na plecy kartkę z rzeczownikiem, który pojawia się w e‑materiale, np. Zimmer, Auto, Jugendherberge, Vater, Geldbeutel, Hotel, itp. Uczniowie mają za zadanie zgadnąć kim są, w tym celu mogą stawiać tylko pytania zamknięte. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel zawiesza kartki na tablicy, pyta uczniów: co jest tematem tej lekcji?

  • Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat schronisk młodzieżowych.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie otrzymują tabelę Die Jugendherberge Grafenschloss z dwiema kolumnami: (1) DIE JUGENDHERBERGE (2) DAS HOTEL. Słuchają tekstu audio z sekcji Plik audio i wypełniają tabelę, wpisując te cechy obiektu, które są typowe dla schroniska młodzieżowego (DIE JUGENDHERBERGE), oraz te, które przypominają bardziej hotel (DAS HOTEL). Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu.

  • Uczniowie realizują zadania z sekcji Sprawdź się;  w tym ćwiczą konstrukcję zdań względnych omówioną w Tipp zur Grammatik.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel, stosując metodę projektu, poleca uczniom przygotowanie wirtualnej wycieczki do Diaz. Uczniowie pracują w grupach i opracowują plan wycieczki. Podczas kolejnej lekcji przedstawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na konieczność użycia w swoich wypowiedziach zdań przydawkowych.

Praca domowa:

  • Uczeń przygotowuje opis wybranego przez siebie schroniska młodzieżowego w jednym z krajów DACHL lub/i przeprowadza ankietę/wywiad na temat opinii odnośnie pobytu w niemieckich schroniskach młodzieżowych (wśród współuczniów/rodziny lub w razie możliwości u kolegów/koleżanek z krajów DACHL np. za pośrednictwem Internetu).

  • Uczeń sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje i w jakiej formie je przedstawi na forum klasy.

Nieszablonowe możliwości realizacji materiału:

  • materiał doskonale nadaje się do wykorzystania metody LdL (nauka poprzez nauczanie) – należy wyznaczyć ucznia/uczniów, którzy przejmą za nauczyciela fragment/fragmenty lekcji i je poprowadzą. Należy pamiętać, aby wcześniej omówić z danym/danymi uczniem/uczniami metody i formy pracy związane z prowadzonym przez niego/nich fragmentem lekcji. To, jakie to będą partie materiału, zależy w dużej mierze od nauczyciela, który najlepiej potrafi ocenić potencjał edukacyjny ucznia oraz od niego samego (uczeń sam decyduje, co i jak przygotuje – mobilizuje go to do aktywności);

  • mobilizowanie do dialogizacji wypowiedzi uczniów sprzyjające tworzeniu warunków rozwijających kompetencje językowe (np. uczniowie w parach przygotowują notatki/odpowiedzi na pytania i  następnie prezentują je na forum klasy – Aufgabe 7 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie zapoznają się z ofertą schroniska, o którym mowa w pliku audio;

  • w trakcie lekcji: przygotowanie dodatkowych pytań związanych ze schroniskiem (np. lokalizacja, historia, oferta itd.)

  • po lekcji: przygotowanie planu wyjazdu schroniska.

Wykaz źródeł:

  1. Paweł Przywara, Deutsche Jugendherbergen.

  2. Paweł Przywara, Jugendherberge neu entdeckt.

  3. Paweł Przywara, Warum sind Jugendherbergen heutzutage so beliebt?