Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.8.5
Imię i nazwisko autora lekcji: Paweł Przywara
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Fast wie in einem Hotel/Niemal jak w hotelu
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania oraz wypowiadania się na temat pobytu w schronisku młodzieżowym.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego Niemcy chętnie nocują w schroniskach młodzieżowych;
analizuje opinie dotyczące pobytu w schroniskach młodzieżowych;
przedstawia swoje zdanie na temat pobytu w schronisku młodzieżowym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych – używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka obcego i domyślania się treści w języku niemieckim;
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście (w formie np. anegdoty, opowiadania, rymowanki), tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak: słowniki czy Internet.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: praca z źródłem drukowanym;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: plik audio,
kartki z rzeczownikami (do fazy wprowadzającej lekcję),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wykorzystuje metodę Kim jestem? Uczniowie dobierają się w grupy lub pary, każdemu przykleja się na plecy kartkę z rzeczownikiem, który pojawia się w e‑materiale, np. Zimmer, Auto, Jugendherberge, Vater, Geldbeutel, Hotel, itp. Uczniowie mają za zadanie zgadnąć kim są, w tym celu mogą stawiać tylko pytania zamknięte. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel zawiesza kartki na tablicy, pyta uczniów: co jest tematem tej lekcji?
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat schronisk młodzieżowych.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otrzymują tabelę Die Jugendherberge Grafenschloss z dwiema kolumnami: (1) DIE JUGENDHERBERGE (2) DAS HOTEL. Słuchają tekstu audio z sekcji Plik audio i wypełniają tabelę, wpisując te cechy obiektu, które są typowe dla schroniska młodzieżowego (DIE JUGENDHERBERGE), oraz te, które przypominają bardziej hotel (DAS HOTEL). Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu.
Uczniowie realizują zadania z sekcji Sprawdź się; w tym ćwiczą konstrukcję zdań względnych omówioną w Tipp zur Grammatik.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel, stosując metodę projektu, poleca uczniom przygotowanie wirtualnej wycieczki do Diaz. Uczniowie pracują w grupach i opracowują plan wycieczki. Podczas kolejnej lekcji przedstawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na konieczność użycia w swoich wypowiedziach zdań przydawkowych.
Praca domowa:
Uczeń przygotowuje opis wybranego przez siebie schroniska młodzieżowego w jednym z krajów DACHL lub/i przeprowadza ankietę/wywiad na temat opinii odnośnie pobytu w niemieckich schroniskach młodzieżowych (wśród współuczniów/rodziny lub w razie możliwości u kolegów/koleżanek z krajów DACHL np. za pośrednictwem Internetu).
Uczeń sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje i w jakiej formie je przedstawi na forum klasy.
Nieszablonowe możliwości realizacji materiału:
materiał doskonale nadaje się do wykorzystania metody LdL (nauka poprzez nauczanie) – należy wyznaczyć ucznia/uczniów, którzy przejmą za nauczyciela fragment/fragmenty lekcji i je poprowadzą. Należy pamiętać, aby wcześniej omówić z danym/danymi uczniem/uczniami metody i formy pracy związane z prowadzonym przez niego/nich fragmentem lekcji. To, jakie to będą partie materiału, zależy w dużej mierze od nauczyciela, który najlepiej potrafi ocenić potencjał edukacyjny ucznia oraz od niego samego (uczeń sam decyduje, co i jak przygotuje – mobilizuje go to do aktywności);
mobilizowanie do dialogizacji wypowiedzi uczniów sprzyjające tworzeniu warunków rozwijających kompetencje językowe (np. uczniowie w parach przygotowują notatki/odpowiedzi na pytania i następnie prezentują je na forum klasy – Aufgabe 7 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie zapoznają się z ofertą schroniska, o którym mowa w pliku audio;
w trakcie lekcji: przygotowanie dodatkowych pytań związanych ze schroniskiem (np. lokalizacja, historia, oferta itd.)
po lekcji: przygotowanie planu wyjazdu schroniska.
Wykaz źródeł:
Paweł Przywara, Deutsche Jugendherbergen.
Paweł Przywara, Jugendherberge neu entdeckt.
Paweł Przywara, Warum sind Jugendherbergen heutzutage so beliebt?