Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wprowadzenie do makropoleceń w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz działanie makropoleceń przy użyciu wbudowanego języka programowania Visual Basic for Applications (VBA).

  • Rozwiążesz proste problemy przy użyciu makropoleceń.

  • Nauczysz się, jak zautomatyzować wykonywanie powtarzających się czynności podczas pracy z arkuszem kalkulacyjnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010 lub nowsze, LibreOffice Calc 4.1 lub nowsze, albo wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: W jaki sposób ułatwić i przyspieszyć pracę w arkuszu kalkulacyjnym? Jak zautomatyzować powtarzające się czynności? Za pomocą jakiego narzędzia można to zrobić w arkuszu kalkulacyjnym?
    Uczniowie przygotowują się do odpowiedzi.

Faza wprowadzająca:

  1. Chętne osoby odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela przed lekcją. Nauczyciel rozpoczyna wstępną rozmowę na temat narzędzia VBA.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, podaje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytanie na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Młodzież odpowiada na te pytania, tym samym utrwala wiedzę nabytą w tej części materiału.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenia 1 i 2. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 5 i 6 w sekcji „Sprawdź się”. Pierwszy uczeń, który skończy swoją pracę, podnosi rękę i od tej pory pozostali uczniowie mają minutę na udzielenie wszystkich odpowiedzi. Po upływie ustalonego czasu następuje sprawdzenie odpowiedzi na forum klasy.

  4. Pozostałe ćwiczenia z sekcji uczniowie wykonują w parach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
    - Co należy zrobić, aby rozpocząć korzystanie z makropoleceń?
    - Co zrobić, aby nagrać dane makro?
    - Jak uruchamiamy makra?

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie w domu ćwiczenia 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 lub nowszego, LibreOffice Calc 4.1 (lub nowszego) lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Prezentacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.