Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Blaise Pascal: część 1. Problemy i wyzwania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia dokonania naukowe i filozoficzną myśl Blaise'a Pascala;
wyjaśnia, na czym w ujęciu Blaise'a Pascala polega wielkość i nędza człowieka;
określa, jakie, według Pascala, jest miejsce człowieka w naturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
quiz;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel wyznacza jednego lub dwóch uczniów, którzy przygotują krótką prezentację na temat dokonań Pascala na polu nauki (matematyki, fizyki, filozofii).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: kim był Blaise Pascal i dlaczego dzisiaj się o nim uczymy? Dlaczego jego licząca niespełna 400 lat książka, Myśli, jest wciąż wznawiana i czytana?
Faza realizacyjna:
Wyznaczony przed lekcją uczeń przedstawia kolegom i koleżankom dokonania Pascala na gruncie nauki. Uczniowie zadają pytania prezentującemu. Nauczyciel uzupełnia informacje.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wybrany uczeń odczytuje treść polecenia: zastanów się, jakie miejsce zajmuje według Pascala człowiek we wszechświecie i na czym polega jego dysproporcja względem świata. Klasa dzieli się na grupy i opracowuje propozycje odpowiedzi. Przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję rozwiązania zadania, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. na czym w ujęciu Blaise'a Pascala polega wielkość i nędza człowieka? Jakie, według Pascala, jest miejsce człowieka w naturze?
Praca domowa:
Gdyby Pascal żył w czasach dzisiejszych, jakie pytania moglibyśmy mu zadać? Jak by na nie odpowiedział? Zapisz przebieg wymyślonej przez ciebie rozmowy z Pascalem na wybrany temat.
Materiały pomocnicze:
Kołakowski L., Bóg nam nic nie jest dłużny. Krótka uwaga o religii Pascala i duchu jansenizmu, Kraków 1994.
Moja noc u Maud, film w reżyserii Érica Rohmera
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.