Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Blaise Pascal: część 1. Problemy i wyzwania

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
4. Blaise Pascal. Uczeń:
1) objaśnia pascalowskie rozróżnienie porządku rozumu i porządku serca;
2) wyjaśnia, na czym w ujęciu Blaise Pascala polega wielkość i nędza człowieka;
4) analizuje fragment Myśli (cz. I, rozdz. 1: Miejsce człowieka w naturze. Dwie nieskończoności).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia dokonania naukowe i filozoficzną myśl Blaise'a Pascala;

  • wyjaśnia, na czym w ujęciu Blaise'a Pascala polega wielkość i nędza człowieka;

  • określa, jakie, według Pascala, jest miejsce człowieka w naturze.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • quiz;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel wyznacza jednego lub dwóch uczniów, którzy przygotują krótką prezentację na temat dokonań Pascala na polu nauki (matematyki, fizyki, filozofii).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: kim był Blaise Pascal i dlaczego dzisiaj się o nim uczymy? Dlaczego jego licząca niespełna 400 lat książka, Myśli, jest wciąż wznawiana i czytana?

Faza realizacyjna:

  1. Wyznaczony przed lekcją uczeń przedstawia kolegom i koleżankom dokonania Pascala na gruncie nauki. Uczniowie zadają pytania prezentującemu. Nauczyciel uzupełnia informacje.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wybrany uczeń odczytuje treść polecenia: zastanów się, jakie miejsce zajmuje według Pascala człowiek we wszechświecie i na czym polega jego dysproporcja względem świata. Klasa dzieli się na grupy i opracowuje propozycje odpowiedzi. Przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję rozwiązania zadania, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  4. Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

  2. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. na czym w ujęciu Blaise'a Pascala polega wielkość i nędza człowieka? Jakie, według Pascala, jest miejsce człowieka w naturze?

Praca domowa:

  1. Gdyby Pascal żył w czasach dzisiejszych, jakie pytania moglibyśmy mu zadać? Jak by na nie odpowiedział? Zapisz przebieg wymyślonej przez ciebie rozmowy z Pascalem na wybrany temat.

Materiały pomocnicze:

  • Kołakowski L., Bóg nam nic nie jest dłużny. Krótka uwaga o religii Pascala i duchu jansenizmu, Kraków 1994.

  • Moja noc u Maud, film w reżyserii Érica Rohmera

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.