Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Projektowanie stron internetowych – typografia i kolorystyka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) charakteryzuje sieć internet, jej ogólną budowę i usługi, opisuje podstawowe topologie sieci komputerowej, przedstawia i porównuje zasady działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu klient‑serwer, peer‑to‑peer, opisuje sposoby identyfikowania komputerów w sieci.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz kroje szeryfowe oraz bezszeryfowe.

  • Prześledzisz różnice między krojem, fontem oraz czcionką.

  • Wyjaśnisz, co należy brać pod uwagę, projektując typografię strony.

  • Przeanalizujesz proces wybierania kolorystyki strony.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przygotowują prezentacje dotyczące wybranych fontów polskich twórców.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o intuicyjne podanie definicji takich pojęć jak font, czcionka, typografia, krój pisma. W razie potrzeb koryguje wypowiedzi uczniów.

  2. Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach przygotowują prezentacje dotyczące tego, co wpływa na wybór typografii oraz kolorystyki strony WWW.

  2. Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia dotyczące fontów. Nauczyciel przeprowadza głosowanie dotyczące tego, który font najbardziej podoba się klasie.

  3. Klasa wspólnie omawia ewentualne zastosowania fontu, który wygrał głosowanie.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup otrzymuje za zadanie przygotowanie prostej tablicy inspiracji dla strony o podanej przez nauczyciela tematyce. Grupy prezentują swoje tablice.

  5. Uczniowie zapoznają się z filmem. Dyskutują na temat tego, co skłoniło ich do wyborów dokonanych w kontekście tablicy.

  6. Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione w Poleceniu 2.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie powtarzają najważniejsze informacje dotyczące typografii.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium może stanowić zaproszenie do przygotowania tablicy (story board) inspiracji przed zaprojektowaniem strony internetowej.