Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Plan batymetryczny misy jeziora a jego typ genetyczny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozpoznaje elementy misy jeziora na podstawie planu batymetrycznego,

  • analizuje morfometrię i batymetrię jeziora i wskazuje typ genetyczny misy,

  • omawia typologię mis jeziornych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: Czy będąc nad jeziorem, domyślamy się, jaką jezioro może mieć głębokość? Czy najbliższe otoczenie, np. różnice wysokości terenu, rodzaj utworów geologicznych na powierzchni terenu (piaski, glina zwałowa itp.), może wskazywać głębokość jeziora? W jaki sposób można przedstawić niewidoczne ukształtowanie dna jeziora?

  • Nauczyciel informuje, jakie cele uczniowie będą realizować podczas lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów: w jaki sposób przedstawiana jest podwodna rzeźba dna misy jeziora? Jak nazywają się podwodne odpowiedniki poziomic? Jakie procesy mogą tworzyć misę jeziora i jakie warunki muszą być spełnione, aby powstało jezioro? Jakie procesy przyczyniały się do powstawania jezior w najbliższej okolicy?

  • Po przeprowadzeniu dyskusji prowadzący prosi uczniów o zapoznanie się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami e‑materiału i skonfrontowanie swoich wyobrażeń z rzeczywistością.

  • Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w zespoły. Prezentuje na tablicy interaktywnej grafikę interaktywną, zwracając uwagę uczniów na najważniejsze aspekty. Prosi o przygotowanie odpowiedzi do polecenia do grafiki.

  • Uczniowie w grupach dyskutują i przygotowują komentarz. Wybrane zespoły prezentują przygotowany opis. Po zakończeniu prezentacji klasa komentuje i uzupełnia wiadomości.

Faza podsumowująca

  • Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów. Uczniowie przystępują do indywidualnego rozwiązywania ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Zadania, których uczniowie nie zdążą rozwiązać w klasie, można zadać jako pracę domową.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • W ramach pracy domowej uczniowie wybierają pięć różnych pod względem genetycznym jezior z całego świata i charakteryzują je pod względem morfologicznym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może znaleźć kontekstowe zastosowanie podczas realizacji tematu „Rozmieszczenie i typy genetyczne jezior w Polsce”.