Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.10.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Sportsucht – die dunkle Seite des Sports/Uzależnienie od sportu - ciemna strona aktywności fizycznej.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat problemów współczesnego sportu.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest uzależnienie od sportu,
rozpoznaje symptomy i sygnały ostrzegawcze uzależnienia od sportu,
zastanawia się, jakie niepokojące problemy obserwuje się obecnie w świecie sportu.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
tworzenie skojarzeń myślowych, np.tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy internet,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym (na przykład angielskim), tłumaczenie słów, uogólnianie,
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczeń (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, praca z plikiem audio, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), burza mózgów, Think‑Pair‑Share, wspólne czytanie, praca z mapą pojęć;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karty do losowania grup,
multimedium: mapa pojęć,
karty pracy,
tekst podzielony na fragmenty,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wymianę własnej wiedzy i doświadczeń na temat uprawiania sportu (każdy z uczniów wymienia sport, który preferuje oraz wyjaśnia dlaczego) i sugeruje dyskusję prowadzącą do zdefiniowania pojęcia uzależnienia od sportu.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z fragmentem 1 i losuje jedno z trzech zadań: a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu, b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe słowa/fragmenty tekstu, c) streść uczniom przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w swoich grupach wyniki swojej pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu 2 i 3 (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie).
Uczniowie sprawdzają zrozumienie tekstu, wykonując zadania z sekcji Przeczytaj (zadania prawda/fałsz, uzupełnianie ćwiczenia informacjami wyszukanymi w tekście). Następnie uczniowie opowiadają krótko o doświadczeniach bohaterki tekstu. Nauczyciel powinien podsumować zadanie, zadając uczniom inne proste pytania dotyczące bohaterki tekstu, np. Jaki ma problem? Jakie zachowanie wskazywało na to? Dlaczego zaczęła uprawiać sport?
Następnie uczniowie korzystając z relacji bohaterki tekstu, wcielają się w rolę Sandry i przygotowują się do wywiadu. Wywiady zostają odegrane na forum klasy.
Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z Mapą pojęć. Następnie tworzą cztery pytania do tematu Uzależnienie od sportu (Die Sportsucht) w oparciu o multimedium. Pytania zostają zapisane na tablicy oraz przepisane na karty pracy. W kolejnym etapie uczniowie, chodząc po klasie, zadają sobie pytania i udzielają na nie odpowiedzi. Odpowiedzi zapisują na kartach pracy, następnie prezentują je na forum klasy.
Po krótkich rozmowach na temat Uzależnienie od sportu nauczyciel wykorzystuje metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki) – każdy uczeń indywidualnie zastanawia się przez kilka minut nad zadaniami z sekcji Mapa pojęć, zapisuje swoje myśli na kartce papieru lub małych karteczkach, gdzie każda myśl jest zapisana osobno;
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią – pracując w parach, uczniowie rozmawiają o swoich pomysłach na rozwiązanie zadania, prezentują swoje notatki z zapisanymi myślami, porównują przemyślenia, zestawiają ze sobą podobne wnioski i zastanawiają się nad tym, które z przemyśleń były różne i z jakiego powodu tak się stało;
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum (jeden uczeń prezentuje).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zostają podzieleni na grupy (podział może być losowy, według przygotowanych przez nauczyciela dziedzin sportowych). Wybrani uczniowie powinni opracować w grupach pytania i zarazem odpowiedzi do wywiadu z psychologiem na temat Uzależnienie od sportu. Ważne, aby w wypowiedziach zostały ujęte następujące kwestie: Czym jest uzależnienie od sportu?, Jakie sygnały ostrzegawcze może wysyłać do otoczenia osoba uzależniona?, Negatywne skutki nadmiernego uprawiania sportu. Następnie uczniowie prezentują przygotowane wywiady z psychologiem na forum klasy.
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest przygotowanie broszury/prospektu/ulotki informacyjnej (forma do wyboru ucznia) na temat uzależnienia od sportu. Powinna ona zawierać podstawowe informacje przekazane pełnymi zdaniami, ale jednocześnie zwięźle.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Uczniowie wyszukują za pomocą internetu zwroty związane z uzależnieniem od sportu. Tworzą quiz w wersji online, który zostanie wykorzystany na lekcji.
W trakcie lekcji: jako baza leksykalna pomocna podczas wykonywania ćwiczeń i formułowania prostych wypowiedzi na ten temat. Uczniowie w grupach tworzą historię osoby uzależnionej od sportu, jak wygląda jej życie, jak walczy z uzależnieniem, jakie kroki podejmuje. Historie odczytywane są na forum klasy, pozostali uczniowie oraz nauczyciel udzielają informacji zwrotnej.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa oraz pomoc przy wykonaniu zadania domowego, jako baza do wypowiedzi ustnej na temat uzależnienia od sportu.