Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bartłomiej Cymbalista

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąty między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum - poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozpoznaje  w graniastosłupach  i  ostrosłupach  kąty  między  odcinkami  (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje kąty między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,

  • wyznacza miarę kąta między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,

  • wykorzystuje wiedzę z planimetrii i trygonometrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja w oparciu o zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”,

  • dyskusja,

  • praca z medium bazowym,

  • pokaz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • model szkieletowy graniastosłupa prawidłowego trójkątnego, włóczka.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Kąty między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym”, wskazuje cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia kąty między różnymi odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym w oparciu o sekcję „Przeczytaj”, wraz z przykładami. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie omawianych kątów przy pomocy modelu szkieletowego i włóczki.

  2. Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel moderuje dyskusję nad poprawnymi odpowiedziami otrzymując informację zwrotną od uczniów, czy dobrze zrozumieli przekazany wcześniej materiał. W razie potrzeby, jeszcze raz pokazuje na modelu przestrzennym omawiane kąty.

  3. Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 2‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o podanie poprawnych odpowiedzi, a w przypadku wątpliwości, przedstawienie rozwiązań na tablicy.

  4. Uczniowie, w parach, rozwiązują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie wybrane osoby omawiają rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel może nagrodzić poprawne rozwiązanie oceną.

  5. Uczniowie w parach zapoznają się z animacją 3D oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się w tej sekcji. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” oraz „Animacja 3D”.

Zadanie domowe

Ćwiczenia 5‑6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może przedstawić animację 3D na dużym ekranie dla całej klasy, a następnie dać czas uczniom na indywidualne (lub w parach) rozwiązanie zadań z tej sekcji. Może także ocenić rozwiązania tych zadań.

Animację 3D można również wykorzystać podczas realizacji lekcji „Kąty między odcinkami w graniastosłupie”.