Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum - poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kąty między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,
wyznacza miarę kąta między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym,
wykorzystuje wiedzę z planimetrii i trygonometrii do rozwiązywania zadań ze stereometrii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja w oparciu o zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”,
dyskusja,
praca z medium bazowym,
pokaz.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
model szkieletowy graniastosłupa prawidłowego trójkątnego, włóczka.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Kąty między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym”, wskazuje cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia kąty między różnymi odcinkami w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym w oparciu o sekcję „Przeczytaj”, wraz z przykładami. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie omawianych kątów przy pomocy modelu szkieletowego i włóczki.
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel moderuje dyskusję nad poprawnymi odpowiedziami otrzymując informację zwrotną od uczniów, czy dobrze zrozumieli przekazany wcześniej materiał. W razie potrzeby, jeszcze raz pokazuje na modelu przestrzennym omawiane kąty.
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 2‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o podanie poprawnych odpowiedzi, a w przypadku wątpliwości, przedstawienie rozwiązań na tablicy.
Uczniowie, w parach, rozwiązują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie wybrane osoby omawiają rozwiązanie na tablicy. Nauczyciel może nagrodzić poprawne rozwiązanie oceną.
Uczniowie w parach zapoznają się z animacją 3D oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się w tej sekcji. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” oraz „Animacja 3D”.
Zadanie domowe
Ćwiczenia 5‑6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przekrój bryły – graniastosłup prawidłowy trójkątnyPrzekrój bryły – graniastosłup prawidłowy trójkątny
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może przedstawić animację 3D na dużym ekranie dla całej klasy, a następnie dać czas uczniom na indywidualne (lub w parach) rozwiązanie zadań z tej sekcji. Może także ocenić rozwiązania tych zadań.
Animację 3D można również wykorzystać podczas realizacji lekcji „Kąty między odcinkami w graniastosłupie”.