Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wizja miasta w Lalce Bolesława Prusa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna pozytywistyczną wizję metropolii zawartą w Lalce Bolesława Prusa;
przeanalizuje, w jaki sposób literacki opis nowoczesnego miasta wiązał się z refleksją na temat kondycji ludzkiej i jak wizja miasta zmieniała się wraz ze stanem bohatera;
rozważy, w jaki sposób pozytywistyczną wizję miasta odzwierciedlił w malarstwie Aleksander Gierymski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie treści Lalki Bolesława Prusa ze szczególnym zwróceniem uwagi na przestrzeń opisaną w powieści. Uczniowie przygotowują również album XIX‑wiecznych fotografii Warszawy znalezionych w internecie (lub prezentację tych zdjęć).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Chętne osoby prezentują przygotowane fotografie, omawiają przestrzeń opisaną w Lalce.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Dyskusja. Nauczyciel czyta pytania znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: Czy miasto może być literackim bohaterem? Czy opowieść o metropolii niesie ze sobą refleksję na temat człowieka?
Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.Uczniowie dobierają się w pary. Każda dwójka wspólnie analizuje mapę myśli z e‑materiału i wykonuje zamieszczone w tej sekcji polecenia oraz ćwiczenia.
Uczniowie wspólnie w klasie oglądają galerię obrazów Aleksandra Gierymskiego - polskiego malarza, przedstawiciela realizmu, prekursora polskiego impresjonizmu. Następnie w kilkuosobowych grupach wskazują różnice między XIX‑wieczną Warszawą a Paryżem z tego samego okresu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wynotowują miejsca, które Wokulski odwiedził w Paryżu oraz Warszawie. Podsumowują informacje na temat Warszawy i Paryża Prusa.
Na podstawie galerii obrazów oraz wiedzy z tej lekcji uczniowie wyjaśniają, jak Aleksander Gierymski zobrazował miasto w epoce pozytywizmu.
Praca domowa:
Wyjaśnij na podstawie wybranych źródeł, dlaczego Prus pomija fakt dwujęzyczności szyldów na warszawskich ulicach.
Wiadomo, że w Warszawie końca lat 70. XIX w. sokoli wzrok panny Łęckiej szyldu o takim brzmieniu dostrzec nie mógł. Z tej prostej przyczyny, iż od 1844 r. na mocy zarządzenia warszawskiego oberpolicmajstra wszystkie napisy w miejscach publicznych musiały być dwujęzyczne. Dwujęzyczne były napisy na rogach ulic, a nawet teatralne afisze. Jedynie na klepsydrach pozwalano na pożegnanie zmarłych tylko w języku polskim. Co więcej – szyldy uliczne musiały być obowiązkowo kolorowe i jaskrawe. Szyld sklepu Wokulskiego z pewnością nie odbiegał od normy. Możemy sobie tylko wyobrazić jego pstrokaciznę, np. litery koloru złota czy mosiądzu na jakimś zielonym czy niebieskim tle.
Źródło: Jacek Leociak, Redukcja elementów rosyjskich w Lalce, [w:] tegoż, Warszawa w Lalce i na fotografii z epoki.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/wydarzenie/warszawa-lalki-boleslawa-prusa
https://dzieje.pl/rozmaitosci/warszawa-z-lalki-100-lat-po-smierci-boleslawa-prusa
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.