Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.9.2
Autor e‑materiału: Magdalena Agnetta
Tytuł e‑materiału: Fotografie – alles auf einen Blick/Fotografia – wszystko na pierwszy rzut oka
Poziom edukacyjny: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i interpretowania fotografii oraz udzielania porad.
Podstawa programowa:
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
nazywa elementy sprzętu fotograficznego;
wymienia umiejętności nabyte na kursie fotograficznym;
opisuje dowolną fotografię pod względem jej wykonania.
Cele motywacyjne
Uczeń:
analizuje i interpretuje fotografie;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami (fotografia);
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
pracuje, opierając się na autentycznych materiałach (zdjęcia);
sam decyduje, jak wykonać opis fotografii;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego;
zaspokaja potrzebę kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego (porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, wykład informacyjny w formie audio;
metoda aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
teksty przygotowane na potrzeby niniejszego e‑materiału,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zachęca uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pierwszych fotografii i pyta uczniów, czy pamiętają swoje pierwsze doświadczenia z tą dziedziną sztuki. -Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka prostych niemieckich pojęć związanych z fotografią: statyw, obiektyw, blenda. Nauczyciel wraz z uczniami tworzy wspólną mapę pojęć pod hasłem: Fotos. Uczniowie zgłaszają pomysły, bazując na swoich doświadczeniach i obserwacjach. Nauczyciel podpowiada uczniom, że mają być to krótkie hasła, które następnie zapisuje na tablicy lub – w przypadku pracy zdalnej – na ekranie komputera, który udostępnia uczniom. W ramach pomocy nauczyciel może podać pierwsze gałęzie mapy pojęć, takie jak: Fotoarten, Was kann man mit Fotos machen?, Wie können Fotos werden?, Fotos im Alltag und Beruf, Rund um die Technik.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie, czytając tekst „Lust auf einen Fotokurs?”, znajdują w nim zdania, zwroty, wyrazy związane z tematem fotografii. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą listę umiejętności, które można nabyć na opisanym kursie fotografii.
Uczniowie porównują umiejętności i hasła z tekstu z tym, co sami stworzyli podczas burzy mózgów. Jeśli w tekście pojawiły się nowe umiejętności lub zwroty, dopisują je do swojej mapy pojęć.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do uzupełnienia (w grupach lub w przypadku nauki zdalnej – indywidualnie) mapy pojęć będącej multimedium bazowym. Wspólna praca uczniów będzie okazją do dyskusji na temat znaczenia fotografii w dzisiejszych czasach. Uczniowie dopasowują hasła do punktów, przyporządkowują rodzajowi zdjęcia odpowiednią nazwę, zaznaczają pasujące hasła (Übung 1‑3 z sekcji Mapa pojęć).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wraca z uczniami do stworzonej na początku lekcji mapy pojęć. Pyta uczniów: „Czy po wykonaniu ćwiczeń do Mapy pojęć i części Sprawdź się, należałoby uzupełnić mapę z początku lekcji o zwroty związane z fotografią?”.
Nauczyciel pyta uczniów, co najbardziej zainteresowało ich podczas dzisiejszej lekcji.
Praca domowa
Uczeń ma za zadanie wyszukać w Internecie lub prywatnych albumach dowolne zdjęcie. Następnie zbiera informacje na jego temat (autor, czas, tytuł lub podpis) oraz w formie krótkiej prezentacji opisuje i interpretuje daną fotografię ustnie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: uczeń tworzy własną mapę pojęć, wyszukuje potrzebne mu do tego nowe wyrażenia;
w trakcie lekcji: uczeń wykorzystuje zarówno znalezione przez siebie hasła do mapy pojęć, jak i te zaproponowane w e‑materiale do tworzenia wypowiedzi;
po lekcji: uczeń wykorzystuje nowo poznane słownictwo w różnych kontekstach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0