Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czołowi importerzy i eksporterzy mięsa na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki wpływające na produkcję mięsa na świecie,
wskazuje światowych liderów w eksporcie i imporcie konkretnych rodzajów mięsa oraz określa przyczyny tego zróżnicowania,
wyjaśnia zależności między produkcją a międzynarodowym handlem mięsa na świecie,
porównuje strukturę eksportu i importu mięsa według jego rodzajów w wybranych państwach świata oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.
Produkcja mleka i mięsa: ourworldindata.org/meat‑production
FAOStat: www.fao.org/faostat/en/#data
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat kierunków hodowli zwierząt oraz czynników wpływających na produkcję mięsa na świecie. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj niniejszego e‑materiału, a uczniowie wykonują Polecenie 1 z tej części e‑materiału.
Następnie nauczyciel prezentuje mapę przedstawiającą produkcję mięsa na świecie oraz wykres dotyczący struktury globalnej produkcji mięsa. W tym celu wyświetla na ekranie fragment części Przeczytaj. Następuje klasowa dyskusja na ten temat. Uczniowie wykonują wspólnie Polecenie 1 i 2 do grafiki interaktywnej, a następnie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy. Nad poprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel.
W następnej kolejności uczniowie pracują w pięciu grupach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z niniejszym e‑materiałem oraz wykonanie poleceń: Polecenia 2 z części Przeczytaj oraz Polecenia 3 i 4 do grafiki interaktywnej. Po zakończonej pracy grupy prezentują swoje odpowiedzi. Następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel. Wyjaśnia on niezrozumiałe kwestie.
W następnej kolejności uczniowie rozwiązują zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/ swojej koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Analiza SWOT na temat produkcji i handlu międzynarodowego mięsem.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii rolnictwa, np. podczas omawiania kwestii dotyczących poszczególnych zwierząt gospodarskich.