Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Identyfikacja tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym (w tym wykonanym samodzielnie), na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, dlaczego wykorzystanie barwnika histologicznego ułatwia obserwację mikroskopową struktur komórkowych i tkankowych.

  • Określisz znaczenie zasadniczych elementów strukturalnych cząsteczki barwnika histologicznego.

  • Podasz przykłady zastosowań barwników histologicznych w przygotowywaniu preparatów botanicznych.

  • Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.

  • Przeprowadzisz barwienie różnicowe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • obserwacja;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Identyfikacja tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat tkanek roślinnych.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat zajęć, krótko omawia przebieg lekcji i przedstawia jej cele.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
    – Jakie tkanki roślinne mają komórki o celulozowych ścianach komórkowych?
    – Jakie tkanki roślinne mają komórki o zdrewniałych ścianach komórkowych?

Faza realizacyjna:

  1. Wybrany uczeń omawia pojęcie barwienia różnicowego na przykładzie tkanek roślinnych.

  2. Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium – I”). Nauczyciel informuje uczniów, że w szkolnym laboratorium przeprowadzą obserwację mikroskopową samodzielnie wykonanych preparatów – przekroju poprzecznego przez łodygę dyni zwyczajnej (Cucurbita pepo). Preparaty zostaną przygotowane metodą barwienia różnicowego z użyciem karminu ałunowego i zieleni metylowej. Nauczyciel przypomina podstawowe zasady BHP. Jeśli w szkole nie ma warunków do przeprowadzenia doświadczenia, uczniowie wykonują je w wirtualnym laboratorium. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie zgodnie z instrukcją zamieszczoną w sekcji „Wirtualne laboratorium – I”. Następnie w formularzu zapisują swoje obserwacje i formułują wnioski. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie doświadczenia.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: od 1 do 6, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach skonstruowali tabelę z zestawieniem tkanek roślinnych barwiących się na czerwono i zielono w barwieniu różnicowym z wykorzystaniem karminu ałunowego i zieleni metylowej. Grupy prezentują wykonane przez siebie tabele.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Wirtualne laboratorium – I”, aby przygotować się do późniejszej pracy w szkolnym laboratorium.