Numer e‑materiału: Temat 80
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Gry edukacyjne
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń doskonali umiejętność tworzenia relacji, współdziałania i współpracy poprzez poznawanie i eksplorację gier edukacyjnych, zdobywając wiedzę na temat ich cech, korzyści i związanych z nimi zagrożeń.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VII. Edukacja informatyczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) układa w logicznym porządku: obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności;
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
4 Osiągnięcia w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. Uczeń:
1) współpracuje z uczniami, wymienia się z nimi pomysłami i doświadczeniami, wykorzystując technologię;
5 Osiągnięcia w zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
2) rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania innych osób (również uczniów) korzystających z technologii, zwłaszcza w sieci internet;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia różnice między grami planszowymi a grami komputerowymi.

  • Opowiada o powodach rozczarowania grami planszowymi bohaterów wiersza.

  • Ocenia wartość gier edukacyjnych.

  • Porządkuje informacje dotyczące korzyści i zagrożeń płynących z korzystania z sieci.

  • Pisze w zeszycie pięć zasad mających na celu zachowanie bezpieczeństwa w internecie.

  • Opowiada o swojej ulubionej grze edukacyjnej.

  • Wymienia różnice między grami dydaktycznymi a innym rodzajem gier komputerowych dla dzieci.

  • Rysuje obrazki przedstawiające korzyści i zagrożenia związane z korzystaniem z sieci.

  • Zapisuje w zeszycie instrukcję do swojej ulubionej gry edukacyjnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje cyfrowe.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.