Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Fake News – Real News? / Fałszywe informacje – prawdziwe informacje?
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z mediami społecznościowymi oraz popularnym zjawiskiem rozprzestrzeniania się fałszywych informacji.
Uczeń potrafi wskazać przyczyny krążenia fałszywych informacji w sieci.
Uczeń potrafi napisać e‑mail na temat zjawiska fake news.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat mediów społecznościowych oraz zjawiska rozprzestrzeniania się fałszywych informacji.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat zjawiska fake news w mediach społecznościowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na ilustrację I like it, so I share it i pyta uczniów:
What news do you like?
What news do you share with friends?
Uczniowie rozmawiają na forum klasy. Dodatkowo, nauczyciel zadaje pytania:
What is fake news?
What fake news have you recently come across?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu English Homework, a następnie o odpowiedź na pytanie: What did Sue’s English teacher want the students to discover? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętni prezentują i uzasadniają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst English Homework i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.
Uczniowie wyszukują w tekście English Homework wyrażenia związane z tematem lekcji, zwracając uwagę na kontekst, w jakim zostały one użyte.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie pracują w małych grupach i wymyślają chwytliwe nagłówki fake news zgodnie z poleceniem z Exercise 6 (Przeczytaj). Prezentują nagłówki na forum klasy, po czym grupy wymieniają się nagłówkami i metodą „burzy mózgów” wymyślają treść wiadomości, która jest rozwinięciem nagłówków. Na koniec przedstawiciele grup prezentują wiadomości na forum klasy, wcielając się w rolę prezentera telewizyjnego / prezenterki telewizyjnej.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Who creates fake news? Why? (Prezentacja multimedialna), a uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie łączą wyrazy w wyrażenia w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Ochotnik nanosi rozwiązanie na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy prezentację multimedialną. Pierwszy raz wyświetla ją w całości, a za drugim razem zatrzymuje po poszczególnych slajdach i pyta uczniów, czy zgadzają się z podnoszonymi wątki oraz czy przydarzyły im się podobne doświadczenia. Uczniowie rozmawiają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Prezentują i uzasadniają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna) i rozwijają/wyjaśniają każde ze zdań 1–5, podając dodatkowe informacje.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 i 5 (Prezentacja multimedialna). Chętni uczniowie odczytują odpowiedzi pełnymi zdaniami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytanie w Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie wspólnie układają listę powodów w odpowiedzi na pytanie: Why do you think teenagers believe fake news? Prezentują listy na forum klasy.
Uczniowie rozmawiają na forum klasy, czego się podczas lekcji dowiedzieli i nauczyli.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your English friend Tom read a post on social media that there are small dragons in Poland. Write an email to him in which you:
explain what fake news is and why he shouldn’t believe it;
inform him how to check whether the news is real or fake;
suggest other ways to learn more about fake news.
Sign your name as XYZ. Your answer should be between 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie wykonują mapę pojęć na podstawie prezentacji. Użyją mapy jako notatki do krótkiego wystąpienia na forum klasy, będącego podsumowaniem treści z prezentacji.