Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie przestrzenne zachowań prokreacyjnych Polaków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
3) analizuje zróżnicowanie przestrzenne zachowań prokreacyjnych Polaków i wykazuje ich związek z uwarunkowaniami społeczno‑kulturowymi i polityką prorodzinną państwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie zachowań prokreacyjnych,
wskazuje czynniki kształtujące zachowania prokreacyjne,
omawia zachowania prokreacyjne w Polsce,
charakteryzuje zróżnicowanie przestrzenne zachowań prokreacyjnych w Polsce i wyjaśnia jego przyczyny,
przedstawia zmiany zachowań prokreacyjnych w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
CBOS, Zachowania prokreacyjne Polaków, Komunikat z badań BS/4/2010.
Skibiński A., Uwarunkowania postaw prokreacyjnych i matrymonialnych młodzieży akademickiej województwa śląskiego, „Studia Ekonomiczne” 2017, nr 309, s. 17–27.
Stępnik K., Decyzje prokreacyjne młodych Polaków w zmieniającym się kontekście kulturowym, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Filozoficzny (praca doktorska pod kierunkiem prof. M. Flis), Kraków 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Przypomnienie/omówienie podstawowych pojęć dotyczących demografii.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom pojęcie zachowań prokreacyjnych. Prowadzi dyskusję na temat tego, co wpływa na takie zachowania i jak mogą być kształtowane.
Nauczyciel przedstawia uczniom pojęcie polityki pronatalistycznej i antynatalistycznej. Podaje konkretne przykłady takich działań (szczególnie polskie przykłady, ale dla porównania można pokazać przykłady zagraniczne). Omawia skutki polityki pronatalistycznej i antynatalistycznej.
Uczniowie zastanawiają się nad obecnie stosowanymi rozwiązaniami w zakresie polityki społecznej, które miały przyczynić się do zwiększenia liczby urodzeń. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat skuteczności rozwiązań (np. becikowe, 500+).
Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z grafikami interaktywnymi. Jedna para omawia jedną grafikę i jeden ze wskaźników. Nauczyciel przydziela uczniom zakres zadań (w zależności od wielkości klasy).
Poszczególne pary prezentują wyniki analizy danych. Przedstawiają także argumenty wyjaśniające. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność wnioskowania pary prezentującej dany wskaźnik. W ten sposób uczniowie przedstawiają wszystkie wnioski. Nauczyciel czuwa nad poprawnością rozumowania i wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat zmian zachowań prokreacyjnych w Polsce oraz zróżnicowania przestrzennego tych zachowań w 2018 roku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych interpretacji danych liczbowych przedstawionych w postaci tabel i wykresów (zakres podstawowy: I. 5). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej strukturze demograficznej ludności Polski oraz przemianom demograficznym w Polsce (zakres podstawowy: XV. 2, XV. 3).