Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Baseball vs. Softball / Baseballsoftball. Co to za sporty?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.4, II.5, III.4, V.2, V.3, V.6, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z baseballem i softballem.

  2. Uczeń potrafi opisać różnice między tymi grami drużynowymi.

  3. Uczeń potrafi rozmawiać na tematy dotyczące baseballa i softballa.

  4. Uczeń potrafi opisać mecz i wyrazić opinię na temat jego przebiegu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat baseballa i softballa.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat tych dwóch gier drużynowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What equipment do you need to play baseball? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy, nauczyciel na bieżąco dostarcza uczniom potrzebnych wyrazów.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie czytają pierwszy akapit tekstu The Two Famous American Games i odpowiadają na pytania nauczyciela: What two games does the paragraph mention? Where do people play them? Are the games popular?

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i mówi: Read the rest of the text and find out two similarities and two differences between baseball and softball. Uczniowie samodzielnie czytają tekst, a następnie w parach porównują jakie podobieństwa i różnice między opisywanymi grami znaleźli. Wspólnie na forum klasy gromadzą jak najwięcej informacji na temat tych gier.

  3. Uczniowie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 23 (Przeczytaj), uzasadniając odpowiedzi.

  4. Uczniowie pracują w grupach 3‑4 osobowych. Projektują i wykonują wspólnie plakat pt Baseball is easy prezentujący zawodników, boisko oraz wymieniony w tekście sprzęt sportowy. Uczniowie podpisują elementy widoczne na plakacie używając nowo poznanych słów. Następnie chętni przedstawiciele każdej z grup prezentują swoją pracę na forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4–6 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  7. Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna).

  8. Uczniowie samodzielnie łączą fragmenty zdań w Exercise 3 (Gra edukacyjna), porównują odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  9. Uczniowie w parach porządkują zdania w Exercise 4 (Gra edukacyjna). Ochotnicy nanoszą je kolejno na tablicę.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia 4‑7 (Sprawdź się), a następnie chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Na koniec uczniowie odpowiadają ustnie na pytania z Exercise 8 (Sprawdź się). Wykorzystują słownictwo z wcześniejszych etapów lekcji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się).

  2. Korzystając z podpowiedzi zawartej w Show hint oraz poniżej uczniowie wykonują krótką pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się). Praca polega na wypełnieniu szablonu przygotowanego przez nauczyciela: Write an email about a baseball match that you saw on TV to a friend from England. In the email:

  • explain why you wanted to see the match;

  • name the equipment the players used;

  • write if you liked the game.

Your answer should be 50–120 words long.

Skorzystaj z poniższego szablonu (Show hint):

Dear Sam,

I’d like to tell you about a baseball game I saw on TV last week.

Baseball is .... Everybody ... there. I wanted to ....

You don't need .... The pitcher used .... The catcher used .... The ball in baseball is .... He also wore ....

I loved watching the game! It was very exciting!

Take care!

XYZ

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, opierając się na grze edukacyjnej oraz tekście z e‑materiału, uczniowie przygotowują po dwa pytania tego samego typu, co w grze. Na kolejnej lekcji pytania są sprawdzane na forum klasy, a następnie uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.