Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Duży i mały obieg krwi

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
4. Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
10) przedstawia budowę serca oraz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
3) Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
p) przedstawia budowę serca człowieka oraz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest obieg krwi.

  • Wykażesz różnice między dużym i małym obiegiem krwi.

  • Przedstawisz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • tworzenie plakatu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A1, kredki, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:

    • Co się składa na układ krwionośny?

    • Jakie funkcje pełni układ krwionośny?

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, uzupełniając ich wypowiedzi, i prosi ich o przeczytanie tekstu otwierającego e‑materiał.

  3. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla film pt. Duży i mały obieg krwi zawarty w e‑materiale. Uczniowie w parach wykonują polecenia nr 1 i 2 do filmu. Po upływie wyznaczonego czasu wybrane pary prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje im arkusze papieru A1 oraz kredki i flamastry. Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie plakatu na podstawie informacji przedstawionych w sekcji „Przeczytaj” oraz w filmie, obrazującego wskazane zagadnienie:

    • grupa I i II – duży obieg krwi;

    • grupa III i IV – mały obieg krwi.

    Obie grupy uwzględniają informacje o regulacji przepływu krwi i roli oksyhemoglobiny.

  3. Uczniowie pracują w grupach „eksperckich”: czytają informacje na zadany temat, opracowują plakat i omawiają przedstawione informacje, poddają pod dyskusję ewentualne wątpliwości. Nauczyciel monitoruje działania uczniów.

  4. Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali wiedzę nt. przypisanego zagadnienia. Następnie eksperci zamieniają się grupami: I z III, a II z IV. Zadaniem ekspertów jest przekazanie zdobytych informacji. Czas na wykonanie zadania nie powinien przekroczyć 10 min. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.

  5. Nauczyciel podsumowuje pracę w grupach i prosi wybranego ucznia o odczytanie treści ćwiczenia nr 8 (w którym uczniowie mają za zadanie wyjaśnić – w odniesieniu do przedstawionego tekstu – dlaczego ściana lewej komory serca jest trzy razy grubsza od ściany komory prawej). Chętny uczeń proponuje rozwiązanie. Pozostali poprawiają lub uzupełniają jego odpowiedź.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6: wstawiają właściwe określenia w miejsca wskazane na schemacie przedstawiającym budowę serca człowieka.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 oraz 8.

Materiały pomocnicze:

Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film można wykorzystać w fazie wstępnej, a także na innej lekcji poświęconej układowi krwionośnemu.