Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Duży i mały obieg krwi
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest obieg krwi.
Wykażesz różnice między dużym i małym obiegiem krwi.
Przedstawisz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
tworzenie plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, kredki, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
Co się składa na układ krwionośny?
Jakie funkcje pełni układ krwionośny?
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, uzupełniając ich wypowiedzi, i prosi ich o przeczytanie tekstu otwierającego e‑materiał.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla film pt. Duży i mały obieg krwi zawarty w e‑materiale. Uczniowie w parach wykonują polecenia nr 1 i 2 do filmu. Po upływie wyznaczonego czasu wybrane pary prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje im arkusze papieru A1 oraz kredki i flamastry. Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie plakatu na podstawie informacji przedstawionych w sekcji „Przeczytaj” oraz w filmie, obrazującego wskazane zagadnienie:
grupa I i II – duży obieg krwi;
grupa III i IV – mały obieg krwi.
Obie grupy uwzględniają informacje o regulacji przepływu krwi i roli oksyhemoglobiny.
Uczniowie pracują w grupach „eksperckich”: czytają informacje na zadany temat, opracowują plakat i omawiają przedstawione informacje, poddają pod dyskusję ewentualne wątpliwości. Nauczyciel monitoruje działania uczniów.
Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali wiedzę nt. przypisanego zagadnienia. Następnie eksperci zamieniają się grupami: I z III, a II z IV. Zadaniem ekspertów jest przekazanie zdobytych informacji. Czas na wykonanie zadania nie powinien przekroczyć 10 min. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.
Nauczyciel podsumowuje pracę w grupach i prosi wybranego ucznia o odczytanie treści ćwiczenia nr 8 (w którym uczniowie mają za zadanie wyjaśnić – w odniesieniu do przedstawionego tekstu – dlaczego ściana lewej komory serca jest trzy razy grubsza od ściany komory prawej). Chętny uczeń proponuje rozwiązanie. Pozostali poprawiają lub uzupełniają jego odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6: wstawiają właściwe określenia w miejsca wskazane na schemacie przedstawiającym budowę serca człowieka.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 oraz 8.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film można wykorzystać w fazie wstępnej, a także na innej lekcji poświęconej układowi krwionośnemu.