Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Kamiński |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest pole elektryczne? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | Inquiry‑Based Science Education |
Metody nauczania | pokazywanie symulacji interaktywnej, burza mózgów, wspólne omawianie hipotez, argumentowanie |
Formy zajęć: | dyskusja na forum klasy |
Środki dydaktyczne: | rzutnik lub tablica multimedialna |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina uczniom prawo Coulomba. Przede wszystkim zwraca uwagę na jego jakościowy aspekt: ciała naładowane oddziałują na siebie siłą elektrostatyczną; jednak nacisk musi zostać położony na to, że w obecności jednego ciała naładowanego drugie ciało jest przyciągane lub odpychane. Uczniowie powinni wychwycić to, że jedno ciało jest źródłem odpychania lub przyciągania dla drugiego ciała. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną z pojedynczym ładunkiem i pyta uczniów, co stanie się z małym ładunkiem umieszczonym w pobliżu. Odbywa się dyskusja z udziałem uczniów.
| |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie pola. Tłumaczy uczniom, że ładunki wytwarzają wokół siebie pole, które z kolei oddziałuje na inne ładunki, które w tym polu umieścimy. Definiuje pole jako przestrzeń, w której zachodzą oddziaływania elektryczne. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału i rozwiązują zadanie 4 (poziom podstawowy) lub 4 i 5 (poziom rozszerzony) z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulację interaktywną, poza przedstawioną propozycją, można wykorzystać jako pracę domową zadaną przed lekcją na temat pola elektrycznego. |