Numer e‑materiału: 1.3.10.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie findest du Tennis? / Co myślisz o tenisie?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wyrażania opinii na temat zajęć sportowych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia; 3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów; 5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wyraża swoje preferencje i upodobania dotyczące zajęć sportowych;

  • pyta rówieśnika o opinię na temat wybranych zajęć sportowych.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy.

Strategie uczenia się
  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik, które ułatwiają i pomagają w rozumieniu wypowiedzi pisemnych i ustnych;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech);

  • używanie obrazu i dźwięku.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • praca z tekstem;

    • zabawa na dywanie;

    • gra multimedialna;

    • karty pracy;

    • dialogi w parach;

    • zabawa z pacynką;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tablety;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • memory;

  • karty pracy;

  • karty obrazkowe;

  • pacynka;

  • woreczek do rzucania.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Uczniowie przygotowują dodatkowe treści do gry, np. ulubione dyscypliny sportu. Następnie wszyscy grają w rozszerzoną wersję gry, poznając przy tym nowe wyrazy.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Przeprowadza krótką powtórkę słownictwa z poprzednich zajęć.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, czy uczniowie biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych. Jeśli tak, to w jakich. Jeśli nie, to czy chcieliby zapisać się na jakieś zajęcia.

Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Być może któryś z uczniów chodzi na zajęcia, które przedstawia ilustracja. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie nazwy są dla uczniów jasne.

Uczniowie słuchają dialogu. Śledzą tekst wzrokiem. Następnie nauczyciel prosi czterech ochotników o przeczytanie dialogu z podziałem na role.

Nauczyciel wiesza na tablicy duże zdjęcia przedstawiające dyscypliny sportowe, o których była mowa w dialogu. Przy każdym zdjęciu pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podać niemiecką nazwę. Nauczyciel zapisuje nazwy pod zdjęciami. Ta galeria będzie dostępna dla uczniów przez całą lekcję.

Nauczyciel rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające rekwizyty używane na zajęciach, o których była mowa w dialogu: piłkę nożną, piłkę koszykową, baletki, matę do jogi, dużą piłkę gimnastyczną, rakietę do tenisa. Uczniowie rzucają woreczkiem wypełnionym ryżem i podnoszą kartę, na którą upadł woreczek. Podają nazwę dyscypliny sportowej, np. piłka koszykowa – Basketball.

karty obrazkowe, woreczek z ryżem

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują pytania Wie findest du …? i zaznaczają je kolorowymi kredkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi o przeczytanie pytań na głos.

praca w parach

karta pracy, kredki

Uczniowie mają przed oczami ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) przedstawiającą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie findest du …?

Nauczyciel podchodzi do uczniów z pacynką. Uczniowie zadają pacynce pytanie: Wie findest du …? Pacynka odpowiada: Fußball/Yoga/Gymnastik (...) ist toll. Fußball ist superinteressant.

praca indywidualna

pacynka

Następnie pacynka zadaje pytanie, a uczeń odpowiada.

Uczniowie słuchają nagrania. Decydują, czy Ben lubi koszykówkę. Rysują na kartce smutną lub wesołą buźkę i podnoszą kartkę do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel prosi o powtórzenie wypowiedzi Bena, tj. Ich mag Basketball nicht.

plenum

Pacynka podchodzi do zdjęć wiszących na tablicy i mówi, że nie lubi niektórych dyscyplin, np. Ich mag Yoga nicht. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w dół). Następnie pacynka pokazuje zdjęcia dyscyplin, które lubi, np. Ich mag Fußball. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w górę).

pacynka

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną. Słuchają nagrań i zaznaczają odpowiedni rysunek (e‑materiał: Multimedium).

praca indywidualna

15 min

tablety

Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Tworzą pytanie: Wie findest du Fußball? Przepisują to pytanie do zeszytu.

praca w parach

Uczniowie otrzymują obrazek oraz dwa zdania. Dopasowują wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie uzupełniają luki w dialogu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają na dywanie. Na dywanie leżą różne piłki. Uczeń wybiera jedną z nich: nożną, do tenisa lub do koszykówki. Następnie pyta kolegę lub koleżankę: Wie findest du …? Osoba zapytana odpowiada: Ich mag lub Ich mag ... nicht.

praca w parach

15 min

piłki

Nauczyciel chowa piłki. Ustawia na dywanie rekwizyty związane z baletem, jogą i gimnastyką. Prosi uczniów o wyrażenie opinii, np. Ich mag Ballett. Ich mag Yoga nicht.

praca indywidualna

Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę obrazków, mówią, czy lubią ten sport, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Jeśli w klasie nie ma wystarczająco dużo tabletów, nauczyciel przygotowuje memory papierowe.

praca w parach

memory

Nauczyciel stoi z pacynką w pobliżu drzwi. Uczniowie, wychodząc z lekcji, zadają pacynce jedno pytanie: Wie findest du …?

praca indywidualna

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Przeprowadza krótką powtórkę słownictwa z poprzednich zajęć.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, czy uczniowie biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych. Jeśli tak, to w jakich. Jeśli nie, to czy chcieliby zapisać się na jakieś zajęcia.

Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Być może któryś z uczniów chodzi na zajęcia, które przedstawia ilustracja. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie nazwy są dla uczniów jasne.

Uczniowie słuchają dialogu. Śledzą tekst wzrokiem. Następnie nauczyciel prosi czterech ochotników o przeczytanie dialogu z podziałem na role.

Nauczyciel wiesza na tablicy duże zdjęcia przedstawiające dyscypliny sportowe, o których była mowa w dialogu. Przy każdym zdjęciu pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podać niemiecką nazwę. Nauczyciel zapisuje nazwy pod zdjęciami. Ta galeria będzie dostępna dla uczniów przez całą lekcję.

Nauczyciel rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające rekwizyty używane na zajęciach, o których była mowa w dialogu: piłkę nożną, piłkę koszykową, baletki, matę do jogi, dużą piłkę gimnastyczną, rakietę do tenisa. Uczniowie rzucają woreczkiem wypełnionym ryżem i podnoszą kartę, na którą upadł woreczek. Podają nazwę dyscypliny sportowej, np. piłka koszykowa – Basketball.

karty obrazkowe, woreczek z ryżem

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują pytania Wie findest du …? i zaznaczają je kolorowymi kredkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi o przeczytanie pytań na głos.

praca w parach

karta pracy, kredki

Uczniowie mają przed oczami ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) przedstawiającą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie findest du …?

Nauczyciel podchodzi do uczniów z pacynką. Uczniowie zadają pacynce pytanie: Wie findest du …? Pacynka odpowiada: Fußball/Yoga/Gymnastik (...) ist toll. Fußball ist superinteressant.

praca indywidualna

pacynka

Następnie pacynka zadaje pytanie, a uczeń odpowiada.

Uczniowie słuchają nagrania. Decydują, czy Ben lubi koszykówkę. Rysują na kartce smutną lub wesołą buźkę i podnoszą kartkę do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel prosi o powtórzenie wypowiedzi Bena, tj. Ich mag Basketball nicht.

plenum

Pacynka podchodzi do zdjęć wiszących na tablicy i mówi, że nie lubi niektórych dyscyplin, np. Ich mag Yoga nicht. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w dół). Następnie pacynka pokazuje zdjęcia dyscyplin, które lubi, np. Ich mag Fußball. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w górę).

pacynka

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną. Słuchają nagrań i zaznaczają odpowiedni rysunek (e‑materiał: Multimedium).

praca indywidualna

15 min

tablety

Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Tworzą pytanie: Wie findest du Fußball? Przepisują to pytanie do zeszytu.

praca w parach

Uczniowie otrzymują obrazek oraz dwa zdania. Dopasowują wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie uzupełniają luki w dialogu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają na dywanie. Na dywanie leżą różne piłki. Uczeń wybiera jedną z nich: nożną, do tenisa lub do koszykówki. Następnie pyta kolegę lub koleżankę: Wie findest du …? Osoba zapytana odpowiada: Ich mag lub Ich mag ... nicht.

praca w parach

15 min

piłki

Nauczyciel chowa piłki. Ustawia na dywanie rekwizyty związane z baletem, jogą i gimnastyką. Prosi uczniów o wyrażenie opinii, np. Ich mag Ballett. Ich mag Yoga nicht.

praca indywidualna

Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę obrazków, mówią, czy lubią ten sport, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Jeśli w klasie nie ma wystarczająco dużo tabletów, nauczyciel przygotowuje memory papierowe.

praca w parach

memory

Nauczyciel stoi z pacynką w pobliżu drzwi. Uczniowie, wychodząc z lekcji, zadają pacynce jedno pytanie: Wie findest du …?

praca indywidualna

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec