Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.10.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie findest du Tennis? / Co myślisz o tenisie?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wyrażania opinii na temat zajęć sportowych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Przeprowadza krótką powtórkę słownictwa z poprzednich zajęć. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel pyta, czy uczniowie biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych. Jeśli tak, to w jakich. Jeśli nie, to czy chcieliby zapisać się na jakieś zajęcia. | |||
Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Być może któryś z uczniów chodzi na zajęcia, które przedstawia ilustracja. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie nazwy są dla uczniów jasne. | |||
Uczniowie słuchają dialogu. Śledzą tekst wzrokiem. Następnie nauczyciel prosi czterech ochotników o przeczytanie dialogu z podziałem na role. | |||
Nauczyciel wiesza na tablicy duże zdjęcia przedstawiające dyscypliny sportowe, o których była mowa w dialogu. Przy każdym zdjęciu pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podać niemiecką nazwę. Nauczyciel zapisuje nazwy pod zdjęciami. Ta galeria będzie dostępna dla uczniów przez całą lekcję. | |||
Nauczyciel rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające rekwizyty używane na zajęciach, o których była mowa w dialogu: piłkę nożną, piłkę koszykową, baletki, matę do jogi, dużą piłkę gimnastyczną, rakietę do tenisa. Uczniowie rzucają woreczkiem wypełnionym ryżem i podnoszą kartę, na którą upadł woreczek. Podają nazwę dyscypliny sportowej, np. piłka koszykowa – Basketball. | karty obrazkowe, woreczek z ryżem | ||
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują pytania Wie findest du …? i zaznaczają je kolorowymi kredkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi o przeczytanie pytań na głos. | praca w parach | karta pracy, kredki | |
Uczniowie mają przed oczami ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) przedstawiającą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie findest du …? | |||
Nauczyciel podchodzi do uczniów z pacynką. Uczniowie zadają pacynce pytanie: Wie findest du …? Pacynka odpowiada: Fußball/Yoga/Gymnastik (...) ist toll. Fußball ist superinteressant. | praca indywidualna | pacynka | |
Następnie pacynka zadaje pytanie, a uczeń odpowiada. | |||
Uczniowie słuchają nagrania. Decydują, czy Ben lubi koszykówkę. Rysują na kartce smutną lub wesołą buźkę i podnoszą kartkę do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Nauczyciel prosi o powtórzenie wypowiedzi Bena, tj. Ich mag Basketball nicht. | plenum | ||
Pacynka podchodzi do zdjęć wiszących na tablicy i mówi, że nie lubi niektórych dyscyplin, np. Ich mag Yoga nicht. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w dół). Następnie pacynka pokazuje zdjęcia dyscyplin, które lubi, np. Ich mag Fußball. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w górę). | pacynka | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w grę multimedialną. Słuchają nagrań i zaznaczają odpowiedni rysunek (e‑materiał: Multimedium). | praca indywidualna | 15 min | tablety |
Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Tworzą pytanie: Wie findest du Fußball? Przepisują to pytanie do zeszytu. | praca w parach | ||
Uczniowie otrzymują obrazek oraz dwa zdania. Dopasowują wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Uczniowie uzupełniają luki w dialogu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie siadają na dywanie. Na dywanie leżą różne piłki. Uczeń wybiera jedną z nich: nożną, do tenisa lub do koszykówki. Następnie pyta kolegę lub koleżankę: Wie findest du …? Osoba zapytana odpowiada: Ich mag … lub Ich mag ... nicht. | praca w parach | 15 min | piłki |
Nauczyciel chowa piłki. Ustawia na dywanie rekwizyty związane z baletem, jogą i gimnastyką. Prosi uczniów o wyrażenie opinii, np. Ich mag Ballett. Ich mag Yoga nicht. | praca indywidualna | ||
Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę obrazków, mówią, czy lubią ten sport, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Jeśli w klasie nie ma wystarczająco dużo tabletów, nauczyciel przygotowuje memory papierowe. | praca w parach | memory | |
Nauczyciel stoi z pacynką w pobliżu drzwi. Uczniowie, wychodząc z lekcji, zadają pacynce jedno pytanie: Wie findest du …? | praca indywidualna | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Przeprowadza krótką powtórkę słownictwa z poprzednich zajęć.
plenum
15 min
Nauczyciel pyta, czy uczniowie biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych. Jeśli tak, to w jakich. Jeśli nie, to czy chcieliby zapisać się na jakieś zajęcia.
Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Być może któryś z uczniów chodzi na zajęcia, które przedstawia ilustracja. Nauczyciel upewnia się, czy wszystkie nazwy są dla uczniów jasne.
Uczniowie słuchają dialogu. Śledzą tekst wzrokiem. Następnie nauczyciel prosi czterech ochotników o przeczytanie dialogu z podziałem na role.
Nauczyciel wiesza na tablicy duże zdjęcia przedstawiające dyscypliny sportowe, o których była mowa w dialogu. Przy każdym zdjęciu pyta: Was ist das? Uczniowie próbują podać niemiecką nazwę. Nauczyciel zapisuje nazwy pod zdjęciami. Ta galeria będzie dostępna dla uczniów przez całą lekcję.
Nauczyciel rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające rekwizyty używane na zajęciach, o których była mowa w dialogu: piłkę nożną, piłkę koszykową, baletki, matę do jogi, dużą piłkę gimnastyczną, rakietę do tenisa. Uczniowie rzucają woreczkiem wypełnionym ryżem i podnoszą kartę, na którą upadł woreczek. Podają nazwę dyscypliny sportowej, np. piłka koszykowa – Basketball.
karty obrazkowe, woreczek z ryżem
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Odnajdują pytania Wie findest du …? i zaznaczają je kolorowymi kredkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel prosi o przeczytanie pytań na głos.
praca w parach
karta pracy, kredki
Uczniowie mają przed oczami ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) przedstawiającą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie findest du …?
Nauczyciel podchodzi do uczniów z pacynką. Uczniowie zadają pacynce pytanie: Wie findest du …? Pacynka odpowiada: Fußball/Yoga/Gymnastik (...) ist toll. Fußball ist superinteressant.
praca indywidualna
pacynka
Następnie pacynka zadaje pytanie, a uczeń odpowiada.
Uczniowie słuchają nagrania. Decydują, czy Ben lubi koszykówkę. Rysują na kartce smutną lub wesołą buźkę i podnoszą kartkę do góry (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Nauczyciel prosi o powtórzenie wypowiedzi Bena, tj. Ich mag Basketball nicht.
plenum
Pacynka podchodzi do zdjęć wiszących na tablicy i mówi, że nie lubi niektórych dyscyplin, np. Ich mag Yoga nicht. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w dół). Następnie pacynka pokazuje zdjęcia dyscyplin, które lubi, np. Ich mag Fußball. Nauczyciel pokazuje znaczenie tego zdania mimiką lub gestem (kciuk w górę).
pacynka
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w grę multimedialną. Słuchają nagrań i zaznaczają odpowiedni rysunek (e‑materiał: Multimedium).
praca indywidualna
15 min
tablety
Uczniowie otrzymują rozsypankę wyrazową (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Tworzą pytanie: Wie findest du Fußball? Przepisują to pytanie do zeszytu.
praca w parach
Uczniowie otrzymują obrazek oraz dwa zdania. Dopasowują wypowiedzi do bohaterów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Uczniowie uzupełniają luki w dialogu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Faza podsumowująca
Uczniowie siadają na dywanie. Na dywanie leżą różne piłki. Uczeń wybiera jedną z nich: nożną, do tenisa lub do koszykówki. Następnie pyta kolegę lub koleżankę: Wie findest du …? Osoba zapytana odpowiada: Ich mag … lub Ich mag ... nicht.
praca w parach
15 min
piłki
Nauczyciel chowa piłki. Ustawia na dywanie rekwizyty związane z baletem, jogą i gimnastyką. Prosi uczniów o wyrażenie opinii, np. Ich mag Ballett. Ich mag Yoga nicht.
praca indywidualna
Uczniowie grają w memory. Gdy znajdą parę obrazków, mówią, czy lubią ten sport, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Jeśli w klasie nie ma wystarczająco dużo tabletów, nauczyciel przygotowuje memory papierowe.
praca w parach
memory
Nauczyciel stoi z pacynką w pobliżu drzwi. Uczniowie, wychodząc z lekcji, zadają pacynce jedno pytanie: Wie findest du …?
praca indywidualna
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0