Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne cechy terytorium i granic Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

1.  Poznawanie terminologii geograficznej.

3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

2. Interpretowanie treści różnych map.

8. Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno-

-ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.

III. Kształtowanie postaw.

1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

2. Docenianie znaczenia  wiedzy  geograficznej   w  poznawaniu  i kształtowaniu

przestrzeni geograficznej.

Treści nauczania

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa położenie Polski w Europie,

  • poznaje podstawowe dane charakteryzujące terytorium Polski,

  • określa charakterystyczne cechy terytorium i granic Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Mały Rocznik Statystyczny Polski 2019: stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/maly‑rocznik‑statystyczny‑polski‑2019,1,21.html

Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2018: stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/rocznik‑statystyczny‑rzeczypospolitej‑polskiej‑2018,2,18.html

Źródło map: mapy.geoportal.gov.pl/imap/Imgp_2.html

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie informacji dotyczących położenia Polski w Europie - krótka pogadanka, pytania skierowane do uczniów.

Faza realizacyjna

  • Pogadanka nauczyciela ilustrowana grafikami z e‑materiału i fotografiami dotycząca położenia i głównych cech terytorium Polski oraz zmian granic w czasie.

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wysłuchanie audiobooka i bieżące wykonywanie poleceń.

  • Wysłuchanie przez uczniów audiobooka omawiającego główne cechy terytorium i granic Polski – audiobook odtwarzany jest z przerwami, uczniowie po poszczególnych częściach wykonują wskazane przez lektora polecenia.

  • Prezentacja wyników obliczeń, wniosków i spostrzeżeń przez wskazanych uczniów.

  • Dyskusja na forum klasy z udziałem uczniów i nauczyciela nad poprawnością uzyskanych wyników.

  • Podsumowanie mające na celu wskazanie najważniejszych cech terytorium i granic Polski.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale,

  • zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału,

  • praca pisemna na temat znaczenia granic państwowych, naturalnych i sztucznych, w krajach należących do Unii Europejskiej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia podczas samodzielnej pracy w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego położenia Polski. Znajdzie także zastosowanie podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących środowiska przyrodniczego Polski.