Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne cechy terytorium i granic Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Interpretowanie treści różnych map.
8. Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno-
-ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu
przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa położenie Polski w Europie,
poznaje podstawowe dane charakteryzujące terytorium Polski,
określa charakterystyczne cechy terytorium i granic Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Mały Rocznik Statystyczny Polski 2019: stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/maly‑rocznik‑statystyczny‑polski‑2019,1,21.html
Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2018: stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/rocznik‑statystyczny‑rzeczypospolitej‑polskiej‑2018,2,18.html
Źródło map: mapy.geoportal.gov.pl/imap/Imgp_2.html
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie informacji dotyczących położenia Polski w Europie - krótka pogadanka, pytania skierowane do uczniów.
Faza realizacyjna
Pogadanka nauczyciela ilustrowana grafikami z e‑materiału i fotografiami dotycząca położenia i głównych cech terytorium Polski oraz zmian granic w czasie.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wysłuchanie audiobooka i bieżące wykonywanie poleceń.
Wysłuchanie przez uczniów audiobooka omawiającego główne cechy terytorium i granic Polski – audiobook odtwarzany jest z przerwami, uczniowie po poszczególnych częściach wykonują wskazane przez lektora polecenia.
Prezentacja wyników obliczeń, wniosków i spostrzeżeń przez wskazanych uczniów.
Dyskusja na forum klasy z udziałem uczniów i nauczyciela nad poprawnością uzyskanych wyników.
Podsumowanie mające na celu wskazanie najważniejszych cech terytorium i granic Polski.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale,
zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału,
praca pisemna na temat znaczenia granic państwowych, naturalnych i sztucznych, w krajach należących do Unii Europejskiej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia podczas samodzielnej pracy w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego położenia Polski. Znajdzie także zastosowanie podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących środowiska przyrodniczego Polski.