Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zagadka Wież Hanoi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega łamigłówka Wież Hanoi.
Przeanalizujesz rozwiązanie problemu dla wybranego przypadku.
Prześledzisz zapisany za pomocą pseudokodu algorytm rekurencyjnego rozwiązania zagadki Wież Hanoi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zagadka Wież Hanoi”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
na czym polega zagadka Wież Hanoi?
co to jest rekurencja?
co to jest iteracja?
na czym polega złożoność wykładnicza?
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, czy zagadkę Wież Hanoi można rozwiązać i rekurencyjnie, i iteracyjnie. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje stanowisko.
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Odpowiadają na pytania z sekcji „Gra edukacyjna”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Poszukaj informacji na temat innych zagadek, które rozwiązać można, wykorzystując algorytmy iteracyjne lub rekurencyjne.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.
Uczniowie mogą przygotować notatkę na temat tego, jak zmienia się złożoność czasowa algorytmu w zależności od liczby krążków.