Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jednostki – nie tylko w fizyce, ale i dookoła nas |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | tablice fizykochemiczne dla każdego ucznia |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat znanych im wielkości stałych – nie tylko w fizyce, ale także i w życiu codziennym. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel rozdaje uczniom tablice fizykochemiczne, – nauczyciel pyta uczniów, czy kojarzą którąś ze znajdujących się w materiałach stałych, – uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, – nauczyciel omawia każdą ze stałych pytając uczniów o to, jak myślą – gdzie (w którym dziale fizyki) stałe te znajdą zastosowanie, – uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, zadają także pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.
– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grą edukacyjną dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Gra edukacyjna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji. |