Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: O tym, jak ze słów powstaje obraz. Lalka w reż. Wojciecha Jerzego Hasa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
23) Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zapoznaje się z filmem Lalka w reżyserii Wojciecha Jerzega Hasa;

  • wyjaśnia, czym jest adaptacja filmowa;

  • omawia wpływ obsady na odbiór adaptacji filmowej;

  • uzasadnia, czy Wokulskiego można nazwać postacią tragiczną.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • Lalka Bolesława Prusa.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu Wojciecha Jerzego Hasa Lalka z 1968 r. Uczniowie w ramach ciekawostki mogą również zapoznać się ze zdjęciami części plenerów, które zrealizowano w specjalnie zbudowanych do tego celu drewnianych dekoracjach imitujących Warszawę w pobliżu ulicy Skarbowców we Wrocławiu, a niektóre wnętrza - w secesyjnych wnętrzach wrocławskiego Hotelu Monopol.

  2. Nauczyciel prosi również o przyniesienie na lekcję Lalkę Bolesława Prusa.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący przedstawia cele lekcji, podaje temat. Przypomina także najważniejsze zasady pracy grupowej i dzieli klasę na trzy zespoły.

  2. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i wysłuchują nagrania z sekcji „Audiobook”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przydziela grupom zadania.
    - Zespół I - wyjaśnia na przykładzie Lalki w reżyserii Wojciecha Hasa, czym jest adaptacja filmowa dzieła literackiego i czym różni się od ekranizacji.
    - Zespół II - uzasadnia, czy wypadku tworzenia filmu na podstawie utworu literackiego, uważanego za kanoniczny, lepiej jest z wiernością wobec oryginału przenieść na ekran świat powieści w całym jego bogactwie, czy też – inspirując się pierwowzorem – poprowadzić opowieść w stronę autorskiej interpretacji dzieła.
    - Zespół III - omawia, jak na odbiór adaptacji filmowej dzieła literackiego wpływa dobranie obsady, której wygląd będzie zbliżony do opisów postaci zawartych w utworze; wymienia możliwe pozytywne i negatywne skutki takiej decyzji.
    Po zakończeniu uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Podczas wystąpień poszczególnych grup pozostali robią notatki. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

  2. W dalszej części lekcji uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują polecenie 2. Ćwiczenia uczestnicy lekcji wykonują indywidualnie.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć uczniowie pracują z lekturą. Wyjaśniają, co według Wojciecha Hasa czyni Wokulskiego postacią tragiczną. Odwołują się do powieści Prusa, przywołują odpowiednie cytaty i formułują argumenty, które potwierdzą dane stanowisko.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami na temat lekcji. Na tablicy umieszczona zostaje plansza, na środku której widnieje napis Lalka (można zastąpić go zdjęciem z filmu). Uczniowie zapisują swoje refleksje na małych kartkach, a następnie przyklejają je do planszy. Mogą także zamieścić symboliczne rysunki.
    Jeden z uczniów odczytuje teksty, można porozmawiać także na temat rysunków.

Praca domowa:

  1. Na przykładzie sceny pojedynku Wokulskiego z baronem Krzeszowskim opisz, za pomocą jakich środków wyrazu Wojciech Has tworzy surrealistyczne dzieło.

Materiały pomocnicze:

  • https://fotopolska.eu/Wroclaw/b15468,Dekoracje_do_filmu_Lalka_W_Hasa.html

  • Wojciech Jerzy Has, Lalka z 1968 r.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.