Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: O tym, jak ze słów powstaje obraz. Lalka w reż. Wojciecha Jerzego Hasa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się z filmem Lalka w reżyserii Wojciecha Jerzega Hasa;
wyjaśnia, czym jest adaptacja filmowa;
omawia wpływ obsady na odbiór adaptacji filmowej;
uzasadnia, czy Wokulskiego można nazwać postacią tragiczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
Lalka Bolesława Prusa.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu Wojciecha Jerzego Hasa Lalka z 1968 r. Uczniowie w ramach ciekawostki mogą również zapoznać się ze zdjęciami części plenerów, które zrealizowano w specjalnie zbudowanych do tego celu drewnianych dekoracjach imitujących Warszawę w pobliżu ulicy Skarbowców we Wrocławiu, a niektóre wnętrza - w secesyjnych wnętrzach wrocławskiego Hotelu Monopol.
Nauczyciel prosi również o przyniesienie na lekcję Lalkę Bolesława Prusa.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący przedstawia cele lekcji, podaje temat. Przypomina także najważniejsze zasady pracy grupowej i dzieli klasę na trzy zespoły.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i wysłuchują nagrania z sekcji „Audiobook”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przydziela grupom zadania.
- Zespół I - wyjaśnia na przykładzie Lalki w reżyserii Wojciecha Hasa, czym jest adaptacja filmowa dzieła literackiego i czym różni się od ekranizacji.
- Zespół II - uzasadnia, czy wypadku tworzenia filmu na podstawie utworu literackiego, uważanego za kanoniczny, lepiej jest z wiernością wobec oryginału przenieść na ekran świat powieści w całym jego bogactwie, czy też – inspirując się pierwowzorem – poprowadzić opowieść w stronę autorskiej interpretacji dzieła.
- Zespół III - omawia, jak na odbiór adaptacji filmowej dzieła literackiego wpływa dobranie obsady, której wygląd będzie zbliżony do opisów postaci zawartych w utworze; wymienia możliwe pozytywne i negatywne skutki takiej decyzji.
Po zakończeniu uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Podczas wystąpień poszczególnych grup pozostali robią notatki. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.W dalszej części lekcji uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują polecenie 2. Ćwiczenia uczestnicy lekcji wykonują indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć uczniowie pracują z lekturą. Wyjaśniają, co według Wojciecha Hasa czyni Wokulskiego postacią tragiczną. Odwołują się do powieści Prusa, przywołują odpowiednie cytaty i formułują argumenty, które potwierdzą dane stanowisko.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami na temat lekcji. Na tablicy umieszczona zostaje plansza, na środku której widnieje napis Lalka (można zastąpić go zdjęciem z filmu). Uczniowie zapisują swoje refleksje na małych kartkach, a następnie przyklejają je do planszy. Mogą także zamieścić symboliczne rysunki.
Jeden z uczniów odczytuje teksty, można porozmawiać także na temat rysunków.
Praca domowa:
Na przykładzie sceny pojedynku Wokulskiego z baronem Krzeszowskim opisz, za pomocą jakich środków wyrazu Wojciech Has tworzy surrealistyczne dzieło.
Materiały pomocnicze:
https://fotopolska.eu/Wroclaw/b15468,Dekoracje_do_filmu_Lalka_W_Hasa.html
Wojciech Jerzy Has, Lalka z 1968 r.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.