Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Próbne obliczenia na fikcyjnych wartościach w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Dowiesz się, jak porównać zawartości dwóch komórek.

  • Nauczysz się generowania listy losowych nazw.

  • Poznasz sposób na wyznaczanie liczby kolumn i wierszy z zakresu arkusza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Próbne obliczenia na fikcyjnych wartościach w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcjach: „Film samouczek I” i  „Film samouczek II” oraz przygotować się do omówienia polecenia nr 1 z sekcji „Samouczek I”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują przykład z sekcji „Film samouczek I” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.

  2. Pozostając w sekcji „Film samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1: „W zadaniu z matematyki masz do przeanalizowania dane ze sprzedaży z ostatniego miesiąca w sklepie z płytami winylowymi. Zgodnie z poleceniem masz ustalić, w jakie dni wyniki ze sprzedaży przekraczały średni dzienny dochód w tym miesiącu.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.

  3. Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Samouczek II”, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.

  4. W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z „Samouczka III”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. „Jak szybko sprawdzić, czy w dwóch kolumnach zostały wprowadzone te same wartości?”

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Samouczek I”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film samouczek III” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.