Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Próbne obliczenia na fikcyjnych wartościach w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak porównać zawartości dwóch komórek.
Nauczysz się generowania listy losowych nazw.
Poznasz sposób na wyznaczanie liczby kolumn i wierszy z zakresu arkusza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Próbne obliczenia na fikcyjnych wartościach w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcjach: „Film samouczek I” i „Film samouczek II” oraz przygotować się do omówienia polecenia nr 1 z sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Film samouczek I” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Pozostając w sekcji „Film samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1: „W zadaniu z matematyki masz do przeanalizowania dane ze sprzedaży z ostatniego miesiąca w sklepie z płytami winylowymi. Zgodnie z poleceniem masz ustalić, w jakie dni wyniki ze sprzedaży przekraczały średni dzienny dochód w tym miesiącu.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Samouczek II”, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z „Samouczka III”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. „Jak szybko sprawdzić, czy w dwóch kolumnach zostały wprowadzone te same wartości?”
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Samouczek I”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film samouczek III” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.