Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Paprotniki wymarłe i współczesne – znaczenie dla człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przykładowe gatunki paprotników;
wyjaśnia rolę wymarłych paprotników w życiu człowieka;
omawia znaczenie współczesnych paprotników dla człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z e‑materiałem;
mapa myśli;
analiza grafiki interaktywnej;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby zawarte w e‑materiale;
szary papier;
markery;
bryłka węgla kamiennego.
Przed lekcją:
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia bryłkę węgla kamiennego.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji.
Nauczyciel pokazuje uczniom przyniesioną bryłkę węgla kamiennego i pyta ich, czy wiedzą, jaki ma ona związek z tematem lekcji. Jeśli jest to konieczne, naprowadza uczniów na właściwą odpowiedź. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by na podstawie swojej dotychczasowej wiedzy stworzyli mapę myśli przedstawiającą zastosowania paprotników przez człowieka, uwzględniającą nazwy przykładowych gatunków.
Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i uzupełniają w grupach mapy myśli.
Uczniowie porównują swoje mapy myśli z mapą zawartą w e‑materiale w sekcji „Grafika interaktywna”.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, pytając: „Dlaczego należy ograniczyć wykorzystanie węgla kamiennego i zastąpić go innymi źródłami energii?”.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 4 w sekcji „Sprawdź się” (w którym uczniowie mają za zadanie połączyć składniki chemiczne występujące u niektórych paprotników z ich właściwościami wykorzystywanymi w medycynie), a następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami kolegi lub koleżanki.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 2 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, by odnosząc się do sformułowanych celów lekcji, rozwinęli zdania: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się…”.
Praca domowa:
Wyjaśnij, w jaki sposób paprocie ozdobne mogą pomóc mieszkańcom miast w dbaniu o zdrowie.
Materiały pomocnicze:
Rośliny lecznicze. Atlas, red. Danuta Rybak, Arkady, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.