Numer e‑materiału: 2.6.11.4

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ein wunderbares Gesundheitselixier / Cudowny eliksir zdrowia

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat domowych środków leczniczych.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymienia słownictwo związane chorobami;

  • opowiada o tym, co robi, kiedy jest chory/a;

  • opisuje w e‑mailu do kolegi/koleżanki przepis na domowe lekarstwo przeciw przeziębieniu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i techniki pracy:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • aktywizująca - drama w formie pantomimy;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • karteczki dla uczniów z zapisem chorób i ich objawów,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Krankheit i poleca uczniom zapisanie chorób w języku niemieckim, które są im znane, a następnie prosi, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Jakie powiązanie z chorobami mogą mieć produkty występujące na zdjęciu? Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” o domowych środkach leczniczych i zadaje pytanie: Czy u Was w domu dziadkowie i rodzice wspomagają się domowymi lekarstwami?

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przygotowuje dla każdego ucznia kopię tekstu z części Przeczytaj. Poleca każdemu uczniowi przeczytanie tekstu oraz podkreślenie w nim słów/zwrotów, które są uczniowi znane. Następnie uczniowie wymieniają się tekstem z kolegą/koleżanką i wyjaśniają znaczenie nieznanych słów/zwrotów. W przypadku trudności korzystają z listy wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję w języku niemieckim poprzez pytanie: Was macht ihr bei Erkältung?

  • Na podstawie Aufgabe 3 z części Przeczytaj nauczyciel wypisuje zdania na tablicy i poleca uczniom wybranie pytań, na które odpowiedź jest zawarta w tekście.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania z tekstu z części Przeczytaj, w których występują przyimki: für, ohne, gegen, Zum Glück hat sie letztens von ihrer Großmutter ein Rezept für einen Erkältungssirup bekommen. Der Sirup wirkt gegen Husten und Schnupfen. Ohne den Sirup geht es nicht! Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na użycie przyimków i dzieli uczniów w pary. Zadaniem uczniów będzie zrobienie wspólnie Aufgabe 5 z części Sprawdź się, a następnie wymyślenie dodatkowych przykładów zdań z przyimkami: für, ohne, gegen, które nawiązują do dzisiejszej lekcji, oraz napisanie swoich przykładów na tablicy. Nauczyciel z uczniami analizuje podane przykłady.

  • Nauczyciel przygotowuje na karteczkach nazwy chorób i ich objawów, które uczniowie będą musieli przedstawić za pomocą pantomimy. Każdy uczeń losuje jedną z karteczek; uczniowie, którzy wylosowali nazwę choroby stają w jednym rzędzie, pozostali uczniowie pantomimicznie pokazują treść wylosowanej karteczki; uczniowie dobierają się w pary i wymawiają głośno zapisane na karteczce słowa.

  • Uczniowie słuchają pliku audio a następnie wykonują Übung 1 Nauczyciel łączy uczniów w pary i wypisuje na tablicy słowa: Ingwer, Kurkuma, Honig, Zitrone, Zwiebel, Zucker, Minze, Himbeersaft. Poleca uczniom zrobienie w zeszycie dwukolumnowej tabeli. Po prawej stronie uczniowie zapisują – Omas Tee a po lewej – Alicias Tee. Zadaniem uczniów jest dopasowanie do każdej z kolumn składników potrzebnych do zrobienia herbaty babci oraz herbaty Alicii.

  • Po utrwaleniu słownictwa (Übungen 1–3 w części Przeczytaj, Multimedium oraz wybrane ćwiczenia z części Sprawdź się) uczniowie dzielą się w pary, realizując Aufgabe 3 z części Sprawdź się w formie zgadywanki: Jeden uczeń tworzy pytanie z wybranym rzeczownikiem z Aufgabe 3 np.: Wie wirkt Kurkuma? a drugi uczeń musi odpowiedzieć, np.: Kurkuma erwärmt unseren Körper, Was bekämpft die Bakterien? - Der Sirup bekämpft die Bakterien.

c) Faza podsumowująca

  • Na koniec nauczyciel poleca uczniom pozostanie we wcześniej utworzonych parach. Uczniowie, poprzez notatki z zajęć oraz wcześniejsza zadania, utrwalają sobie, w jaki sposób herbata babci, herbata Alicii pomagają w przeziębieniu. Każda z par przedstawia propozycje swoich zdań. Wyniki omawiane są na forum.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgabe 8. z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.  Zadaniem ucznia jest napisanie e‑maila do koleżanki w celu polecenia jej herbatki przeciw przeziębieniu.

Materiały pomocnicze:

Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:

https://www.issgesund.at [dostęp: 21.04.2023]

Uczniowie w zespołach 4‑osobowych otrzymują od nauczyciela jeden z tekstów przepisu na przygotowanie zdrowej potrawy zawartych na stronie internetowej. Wypisują z tekstu te składniki potrawy, które są ich zdaniem najzdrowsze i podają, dlaczego dany składnik wpływa korzystnie na zdrowie, np.  Zwiebel hat viel Vitamin C.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: każdy uczeń przygotowuje listę słów dotyczących zdrowia i chorób, które już znają, np. Grippe, Erkältung, Fieber, Kopfschmerzen, Bauchschmerzen, Halsschmerzen, Husten, itp.

  • w trakcie lekcji: uczniowie słuchają nagrania dialogu między Alicią i Laurą. Podczas słuchania zapisują nowe słowa dotyczące chorób, leków i sposobów na leczenie, których jeszcze nie znają. Po zakończeniu nagrania uczniowie porównują swoje listy ze słowami, które pojawiły się w dialogu i uzupełniają je o nowe słowa. Uczniowie w parach porównują swoje listy i rozmawiają o swoich doświadczeniach z chorobami oraz o tym, jak sobie z nimi radzą.

  • po lekcji: uczniowie piszą kilkuzdaniową wypowiedź na temat tego, jakie sposoby leczenia stosują, gdy są chorzy. Uczniowie powinni użyć słów i zwrotów z poprzedniego ćwiczenia, np. Ich trinke Tee mit Ingwer, Honig und Zitrone; Meine Schwester kennt viele Hausmittel gegen Erkältungen.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec