Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Temat: Czym różni się układ otwarty od zamkniętego i izolowanego?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
5) opisuje różnice między układem otwartym, zamkniętym i izolowanym.
Zakres rozszerzony:
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
10) opisuje różnice między układem otwartym, zamkniętym i izolowanym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje różnice pomiędzy układem otwartym, zamkniętym oraz izolowanym;
podaje przykład układu oraz jego otoczenia;
wnioskuje, co wspólnego mają zasady termodynamiki z układem izolowanym;
wyjaśnia, jak wymieniana jest energia i masa w różnych typach układów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
film edukacyjny;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
prezentacja multimedialna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
podręcznik;
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pokazuje uczniom trzy zdjęcia: otwarty garnek z potrawą na palniku, szybkowar na palniku i termos obiadowy, mówiąc, że chemik często porównywany jest do kucharza, po czym zadaje uczniom pytanie: Zastanówcie się, czym różnią się te zdjęcia? – dyskusja. (Jeżeli jest to konieczne, po dyskusji, nauczyciel zadaje pytania dodatkowe: W którym ze sposobów gotowania/przechowywania łatwiej jest coś dodać do gotującej się potrawy? W którym można potrawę podgrzać? W którym nie można dokonać żadnej zmiany? Dyskusja na ten temat.)
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „termochemia”. Czym zajmuje się ten dział chemii? Jakie pojęcia kojarzą się z tą dziedziną nauki?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla film edukacyjny z medium bazowego w e‑materiale na temat układu otwartego, izolowanego oraz zamkniętego. Uczniowie mogą wykonać sobie notatki z najważniejszymi informacjami w zeszytach.
Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy:
grupa I – układ otwarty;
grupa II – układ zamknięty;
grupa III – układ izolowany.
Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat danego typu układu. Po zakończonej pracy liderzy prezentują wyniki pracy grupy. Pozostali uczniowie, jako słuchacze, mogą zadawać pytania i włączać się do dyskusji. Nauczyciel moderuje cały przebieg prezentacji oraz wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.Na zakończenie prowadzący dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów odnośnie współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Udziela informacji zwrotnej i dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Pogadanka na temat układu i otoczenia. Nauczyciel na podsumowanie wątku podaje przykłady opisujące układ i otoczenie oraz podsumowuje zebrane informacje.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale - zestaw ćwiczeń.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Czym różni się układ otwarty od zamkniętego i izolowanego?
Podaj przykłady układu otwartego, izolowanego oraz zamkniętego
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Czego się nauczyłam/łem...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale - zestaw ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów podczas rozwiązywania ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym różni się układ otwarty od zamkniętego i izolowanego?
Podaj przykłady układu otwartego, izolowanego oraz zamkniętego
Zdjęcia potrzebne do przeprowadzenia wstępnej fazy zajęć: