Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak

Temat: Czym różni się układ otwarty od zamkniętego i izolowanego?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

5) opisuje różnice między układem otwartym, zamkniętym i izolowanym.

Zakres rozszerzony:

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

10) opisuje różnice między układem otwartym, zamkniętym i izolowanym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje różnice pomiędzy układem otwartym, zamkniętym oraz izolowanym;

  • podaje przykład układu oraz jego otoczenia;

  • wnioskuje, co wspólnego mają zasady termodynamiki z układem izolowanym;

  • wyjaśnia, jak wymieniana jest energia i masa w różnych typach układów.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • film edukacyjny;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • prezentacja multimedialna;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • podręcznik;

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pokazuje uczniom trzy zdjęcia: otwarty garnek z potrawą na palniku, szybkowar na palniku i termos obiadowy, mówiąc, że chemik często porównywany jest do kucharza, po czym zadaje uczniom pytanie: Zastanówcie się, czym różnią się te zdjęcia? – dyskusja. (Jeżeli jest to konieczne, po dyskusji, nauczyciel zadaje pytania dodatkowe: W którym ze sposobów gotowania/przechowywania łatwiej jest coś dodać do gotującej się potrawy? W którym można potrawę podgrzać? W którym nie można dokonać żadnej zmiany? Dyskusja na ten temat.)

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „termochemia”. Czym zajmuje się ten dział chemii? Jakie pojęcia kojarzą się z tą dziedziną nauki?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla film edukacyjny z medium bazowego w e‑materiale na temat układu otwartego, izolowanego oraz zamkniętego. Uczniowie mogą wykonać sobie notatki z najważniejszymi informacjami w zeszytach.

  2. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy:
    grupa I – układ otwarty;
    grupa II – układ zamknięty;
    grupa III – układ izolowany.
    Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat danego typu układu. Po zakończonej pracy liderzy prezentują wyniki pracy grupy. Pozostali uczniowie, jako słuchacze, mogą zadawać pytania i włączać się do dyskusji. Nauczyciel moderuje cały przebieg prezentacji oraz wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  3. Na zakończenie prowadzący dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów odnośnie współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Udziela informacji zwrotnej i dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

  4. Pogadanka na temat układu i otoczenia. Nauczyciel na podsumowanie wątku podaje przykłady opisujące układ i otoczenie oraz podsumowuje zebrane informacje.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale - zestaw ćwiczeń.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Czym różni się układ otwarty od zamkniętego i izolowanego?

  • Podaj przykłady układu otwartego, izolowanego oraz zamkniętego

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale - zestaw ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów podczas rozwiązywania ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym różni się układ otwarty od zamkniętego i izolowanego?

  • Podaj przykłady układu otwartego, izolowanego oraz zamkniętego

  1. Zdjęcia potrzebne do przeprowadzenia wstępnej fazy zajęć:

R1JnKl5BYmSmN

Plik PDF o rozmiarze 74.22 KB w języku polskim
RBFPBDyMzQ6P0

Plik PDF o rozmiarze 15.88 KB w języku polskim
R1UinsnmhjZ5s

Plik PDF o rozmiarze 35.57 KB w języku polskim