Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Produkcja rolna w regionach rolniczych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje produkcję rolną w regionach rolniczych na świecie,

  • wymienia cechy charakterystyczne produkcji rolnej w poszczególnych regionach na świecie,

  • wskazuje różnice w produkcji rolnej poszczególnych obszarów na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa świata

Materiały pomocnicze

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie w trakcie krótkiej dyskusji wskazują na mapie świata regiony rolnicze oraz wymieniają elementy produkcji rolnej.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na małe zespoły i przydziela im po dwa regiony rolnicze. Zadaniem uczniów jest znalezienie informacji na temat produkcji rolnej w przydzielonych regionach. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł wiedzy. Powinni określić zróżnicowanie wewnętrzne regionów i porównać dwa regiony ze sobą.

  • Poszczególne zespoły prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie, korzystając z tabletów lub smartfonów, indywidualnie udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w grze interaktywnej z e‑materiału. Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi jeden element produkcji rolnej. Zadaniem ucznia jest wskazanie na mapie świata regionów rolniczych wyróżniających się na tle innych pod względem danego elementu.

  • Uczniowie na forum klasy prezentują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, scharakteryzuj produkcję rolną w wybranym regionie rolniczym na świecie. Omów wpływ cech charakterystycznych rolnictwa w wybranym regionie na środowisko przyrodnicze i gospodarkę (praca pisemna).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowanie danego multimedium

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących rolnictwa na świecie (zakres podstawowy: X. 1, X. 3).