Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Produkcja rolna w regionach rolniczych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Uczeń:
1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje produkcję rolną w regionach rolniczych na świecie,
wymienia cechy charakterystyczne produkcji rolnej w poszczególnych regionach na świecie,
wskazuje różnice w produkcji rolnej poszczególnych obszarów na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa świata
Materiały pomocnicze
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie w trakcie krótkiej dyskusji wskazują na mapie świata regiony rolnicze oraz wymieniają elementy produkcji rolnej.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na małe zespoły i przydziela im po dwa regiony rolnicze. Zadaniem uczniów jest znalezienie informacji na temat produkcji rolnej w przydzielonych regionach. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł wiedzy. Powinni określić zróżnicowanie wewnętrzne regionów i porównać dwa regiony ze sobą.
Poszczególne zespoły prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie, korzystając z tabletów lub smartfonów, indywidualnie udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w grze interaktywnej z e‑materiału. Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi jeden element produkcji rolnej. Zadaniem ucznia jest wskazanie na mapie świata regionów rolniczych wyróżniających się na tle innych pod względem danego elementu.
Uczniowie na forum klasy prezentują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, scharakteryzuj produkcję rolną w wybranym regionie rolniczym na świecie. Omów wpływ cech charakterystycznych rolnictwa w wybranym regionie na środowisko przyrodnicze i gospodarkę (praca pisemna).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowanie danego multimedium
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących rolnictwa na świecie (zakres podstawowy: X. 1, X. 3).