Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formularze w bazach danych, etap II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sklasyfikujesz klasyczne sposoby wpływania na wygląd interfejsu w widoku projektu formularza programu MS Access.
Scharakteryzujesz dodatkowe możliwości edycji formularzy w trybie projektu w LibreOffice Base.
Wyjaśnisz, do czego służą formanty dostępne w widoku projektu w MS Access oraz w trybie projektu w LibreOffice Base.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formularze w bazach danych, etap II”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba przypomina treści z e‑materiału „Formularze w bazach danych, etap I”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają niezbędne załączniki.
Uczniowie uruchamiają bazy i sprawdzają działanie opisanych w e‑materiale funkcji programów.
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie testują wybrane formanty, zaprezentowane w sekcji „Infografika”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Zajęcia można poprowadzić w formie dwugodzinnych warsztatów, poprzedzając je realizacją e‑materiału „Formularze w bazach danych, etap I”.