Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Józef Ginter

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Polaryzacja światła

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
X. Fale i optyka. Uczeń:
14) rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną poprzeczną; rozróżnia światło spolaryzowane i niespolaryzowane;
15) opisuje jakościowo zjawisko polaryzacji światła przy odbiciu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje, na czym polega polaryzacja fali,

  2. wymienia różnice pomiędzy falą spolaryzowaną a niespolaryzowaną,

  3. tłumaczy, w jaki sposób kąt padania wpływa na odbicie światła,

  4. wyznacza kąt Brewstera i współczynnik załamania danego ośrodka.

Strategie nauczania

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty

Metody nauczania

pogadanka, wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

szklane płytki, telefony komórkowe, karty pracy z instrukcją wykonania doświadczenia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Polaryzacja światła”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy przeglądali się kiedyś w szybie lub oglądali odbicie jakiegoś przedmiotu w szybie. Zadaje kolejne pytanie: od czego zależy, czy dany przedmiot odbija się w szybie? Uczniowie odpowiadają na podstawie swojego doświadczenia oraz intuicji a nauczyciel, w razie potrzeby, stara się ich naprowadzić na takie pojęcia, jak kąt padania i kąt odbicia.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przypomina uczniom, czym jest polaryzacja. Następnie opisuje uczniom zjawisko polaryzacji przy odbiciu, z wyszczególnieniem przypadku, gdy kąt padania jest kątem Brewstera. Następnie uczniowie w parach próbują wykonać doświadczenie numer 1 – zaobserwować znikanie odbicia ekranu telefonu w szybie podczas jego obracania.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia zjawiska polaryzacji fali przy odbiciu uczniowie rozwiązują zadania 1, 3 i 6 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o polaryzacji fali uczniowie rozwiązują zadania: 2, 4, 5, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane na każdej lekcji związanej z polaryzacją.