Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Struktura PKB państw o różnych poziomach rozwoju gospodarczego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

8) porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnym poziome rozwoju gospodarczego oraz ocenia strukturę PKB Polski a tle innych krajów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • klasyfikuje rodzaje działalności gospodarczej według sektorów,

  • porównuje kraje o różnym poziomie rozwoju na podstawie ich struktury wytwarzania PKB,

  • wyznacza zależności między poziomem rozwoju kraju a jego strukturą wytwarzania PKB.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa polityczna świata, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza Polski, PWE, Warszawa 2001.

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

  • Wrona J. (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.

Netografia – dane Banku Światowego (dostęp 18.10.2021):

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat sektorów gospodarki narodowej (jako pomoc można wykorzystać wykres Podział gospodarki narodowej na sektory oraz „Słownik” z części „Przeczytaj” e‑materiału).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat zależności między strukturą tworzenia PKB oraz strukturą zatrudnienia według sektorów gospodarki a poziomem rozwoju gospodarczego. Następuje burza mózgów. Uczniowie formułują odpowiednie zależności i omawiają je.

  • Następnie nauczyciel wyświetla wykresy Udział sektorów gospodarki w PKB w zależności od wielkości PKB per capita z części „Przeczytaj” e‑materiału. Uczniowie omawiają wskazane wcześniej w dyskusji zależności na podstawie wykresów.

  • Uczniowie w parach (ewentualnie małych grupach, np. trzyosobowych), zapoznają się z grafiką interaktywną oraz wykonują polecenia do multimedium. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu wybrani uczniowie prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Po zakończonym zadaniu nauczyciel prosi jednego z uczniów o podsumowanie informacji poznanych podczas analizy grafiki interaktywnej. W tym czasie uczniowie sporządzają w zeszytach syntetyczną notatkę.

  • W kolejnej części lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z sekcji „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna: Korzystając z dostępnych źródeł informacji, oceń, czy podział na biedne Południe i bogatą Północ pozostaje aktualny. Uzasadnij wypowiedź.

  • Wykonanie ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać do omówienia zagadnień związanych z rozwojem państw: PKB i wskaźnika rozwoju społecznego (HDI) (zakres podstawowy: VII. 7)