Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Struktura PKB państw o różnych poziomach rozwoju gospodarczego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
8) porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnym poziome rozwoju gospodarczego oraz ocenia strukturę PKB Polski a tle innych krajów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
klasyfikuje rodzaje działalności gospodarczej według sektorów,
porównuje kraje o różnym poziomie rozwoju na podstawie ich struktury wytwarzania PKB,
wyznacza zależności między poziomem rozwoju kraju a jego strukturą wytwarzania PKB.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa polityczna świata, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bibliografia
Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza Polski, PWE, Warszawa 2001.
Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.
Wrona J. (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.
Netografia – dane Banku Światowego (dostęp 18.10.2021):
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat sektorów gospodarki narodowej (jako pomoc można wykorzystać wykres Podział gospodarki narodowej na sektory oraz „Słownik” z części „Przeczytaj” e‑materiału).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat zależności między strukturą tworzenia PKB oraz strukturą zatrudnienia według sektorów gospodarki a poziomem rozwoju gospodarczego. Następuje burza mózgów. Uczniowie formułują odpowiednie zależności i omawiają je.
Następnie nauczyciel wyświetla wykresy Udział sektorów gospodarki w PKB w zależności od wielkości PKB per capita z części „Przeczytaj” e‑materiału. Uczniowie omawiają wskazane wcześniej w dyskusji zależności na podstawie wykresów.
Uczniowie w parach (ewentualnie małych grupach, np. trzyosobowych), zapoznają się z grafiką interaktywną oraz wykonują polecenia do multimedium. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu wybrani uczniowie prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Po zakończonym zadaniu nauczyciel prosi jednego z uczniów o podsumowanie informacji poznanych podczas analizy grafiki interaktywnej. W tym czasie uczniowie sporządzają w zeszytach syntetyczną notatkę.
W kolejnej części lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z sekcji „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka z nich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Praca pisemna: Korzystając z dostępnych źródeł informacji, oceń, czy podział na biedne Południe i bogatą Północ pozostaje aktualny. Uzasadnij wypowiedź.
Wykonanie ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać do omówienia zagadnień związanych z rozwojem państw: PKB i wskaźnika rozwoju społecznego (HDI) (zakres podstawowy: VII. 7)