Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Oświecenie: rozwiązania i stanowiska. Część pierwsza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia poglądy Woltera;
ocenia „metodę” filozoficzną Woltera i jej aktualność w czasach współczesnych;
odnosi się do sposobu krytyki Woltera w myśl tezy: „wszystko jest znośne”;
porównuje filozofię Woltera i Kartezjusza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
metoda dociekań filozoficznych;
praca z multimedium;
esej filozoficzny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Oświecenie: rozwiązania i stanowiska. Część pierwsza” z zaleceniem przeczytania jego treści przed lekcją. Wybrany uczeń przygotowuje kolaż lub mem będący ilustracją lub komentarzem do e‑materiału. Uczeń powinien umieć uzasadnić swoją interpretację.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: na czym polega przekonanie Woltera o ładzie świata, jedności porządku fizycznego i moralnego? Do jakich konsekwencji w jego myśli filozoficznej prowadzi?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: Charakterystyka filozofii Woltera. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.
Praca z multimedium: audiobook. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i pracują z tekstami źródłowymi znajdującymi się w sekcji z multimedium, postępując według ustalonego trybu pracy:
– Wstępne rozpoznanie. Określenie tematu przywołanego fragmentu.
– Identyfikacja problemów poruszonych w tekście.
– Wypisanie pytań lub argumentów zawartych w tekście.
– Przywołanie kontekstów: historycznych, filozoficznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia.
– Odczytanie poleceń: 1. Na podstawie przytoczonego fragmentu Widzenia Babuka wyjaśnij tezę Woltera, że „wszystko jest znośne”. 2. W jaki sposób Wolter krytykuje optymistyczną filozofię Leibniza? i wspólna praca nad odpowiedziami.
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Uczniowie w parach przygotowują po trzy przykłady, na podstawie których wyjaśnią różnice między filozofią Kartezjusza i Woltera. Omówienie przykładów, ze szczególnym uwzględnieniem
Filmu edukacyjnego
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie przygotowują propozycje rozwinięcia mapy myśli w sekcji Film edukacyjny. Porównują swoje propozycje z wersją przygotowaną przed lekcją, dokonując autoewaluacji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: jaką koncepcję filozoficzną krytykuje Wolter, mówiąc o tym, że istnienie zła na świecie jest konieczne? Dlaczego uważa, że wszystko jest znośne?
Praca domowa:
Napisz esej, w którym odniesiesz się do słów Woltera: musimy obliczać, ważyć, mierzyć, obserwować, oto cała filozofia naturalna; prawie wszystko poza tym to mrzonki.
Materiały pomocnicze:
Hazard P., Myśl europejska XVIII wieku od Monteskiusza do Lessinga, przeł. H. Suwała, Warszawa 1972.
Orieux J., Wolter, Warszawa 1986.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.