Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wskaźnik rozwoju społecznego (HDI).
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
7) analizuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników rozwoju – PKB na jednego mieszkańca, Wskaźnika Rozwoju Społecznego (HDI), Wskaźnika Ubóstwa Społecznego (HPI).
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest wskaźnik HDI,
charakteryzuje sposób obliczania wskaźnika HDI,
porównuje państwa pod względem wartości wskaźnika HDI,
ocenia rolę wskaźnika HDI w charakterystyce społeczno‑gospodarczej państw świata.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Netografia (dostęp 4.11.2019)
Dane statystyczne:
Human Development Indices and Indicators : hdr.undp.org/sites/default/files/2018_human_development_statistical_update.pdf
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat mierników demograficznych, społecznych i gospodarczych państw świata.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o to, jakie wskaźniki społeczno‑ekonomiczne mogą określać poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego państwa. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i wypisują przykładowe mierniki. Mogą należeć one do grupy mierników demograficznych, społecznych oraz ekonomicznych.
Następnie nauczyciel prowadzi pogadankę na temat zaproponowanych przez uczniów pomysłów. Może także posłużyć się wprowadzeniem do e‑materiału wyświetlonym na tablicy multimedialnej.
Następnie nauczyciel wyświetla część „Przeczytaj”. Uczniowie natomiast zapoznają się z nią na tabletach.
Po skończonym zadaniu nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat przyswojonego przez uczniów materiału. Zadaje pytania, a chętni uczniowie odpowiadają na nie. Przykładowe pytania: Czym jest HDI? Jakie są jego składowe? Jakie przyjmuje wartości? Ile wynosi jego wartość dla świata ogółem i jak się ona zmieniała na przestrzeni ostatnich lat?
W kolejnej części lekcji nauczyciel wyświetla ranking krajów o najwyższym i najniższym HDI. Prosi o wykonanie polecenia 1. i 2. z części „Przeczytaj”. Uczniowie najpierw analizują dane w parach, a następnie dzielą się swoimi pomysłami na forum klasy.
W następnej kolejności nauczyciel prosi uczniów o wyświetlenie na tabletach grafiki interaktywnej i jej analizę w parach. Uczniowie wykonują polecenie do grafiki interaktywnej.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują je na tabletach, a nauczyciel wyznacza chętne osoby do udzielenia na odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów. Uczniowie mówią, który fragment lekcji im się najbardziej podobał.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Znajdź w dostępnych źródłach informacji geograficznej, w jaki sposób można wykorzystać miernik HDI do oceny poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego państw.
Opcjonalnie: zapoznaj się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może wyświetlić grafikę interaktywną na tablicy interaktywnej lub poprosić uczniów o zapoznanie się z nią na tabletach (lub komputerach). Może być ona także wyświetlona w fazie podsumowującej lekcji. Mapa może być wykorzystana na innych lekcjach dotyczących współczynnika HDI, a także podczas omawiania różnych wskaźników społeczno‑ekonomicznych. Jest ona również cenną pomocą podczas innych lekcji, na których omawia się zjawiska nawiązujące do poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego.