Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: I Don't Fix Cars. I Fly a Plane/ Nie naprawiam samochodów. Latam samolotem.

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.4, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 5.2, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane zawody.

  2. Uczeń odpowiada, czym zajmują się poszczególne osoby.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo dotyczące różnych zawodów.

  2. Uczeń kształtuje umiejętności opisywania zadań wykonywanych przez przedstawicieli różnych zawodów.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj), żeby wprowadzić uczniów w tematykę lekcji. Za każdym razem uczniowie trzykrotnie powtarzają wypowiadane zdanie coraz ciszej, jak echo. Na koniec nauczyciel wyświetla przykłady z sekcji Zapamiętaj i głośno je odczytuje.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj). W tym czasie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. 

  2. Nauczyciel umieszcza w sali kartki z nazwami zawodów: postman, hairdresser, doctor, mechanic, chef, pilot. Następnie wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie przyglądają się pierwszemu obrazkowi i ustawiają się przy kartce z właściwą nazwą zawodu. Wspólnie głośno mówią: I am a mechanic, a nauczyciel zaznacza odpowiedź na tablicy. Tak samo postępują z kolejnymi ilustracjami. Na koniec nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.

  3. Pracując w parach, uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) z użyciem tabletów. Uczeń A odczytuje pierwsze zdanie, a uczeń B wybiera i zaznacza na tablecie poprawną odpowiedź. Następnie odwracają role.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję Zwróć uwagę! i głośno mówi: I don’t cut hair, a uczniowie podsumowują: You don’t cut hair. Następnie pokazuje na migi wybrany zawód i pyta: Who am I?, a uczniowie wspólnie zgadują. Ćwiczenie powtarzane jest z każdym z przykładów z tej sekcji.

  5. Uczniowie dobierają się w pary. Uczeń A wybiera w myślach, kim jest (postman, hairdresser, doctor, mechanic, chef, pilot). Zadaniem Ucznia B jest odgadnięcie, o kogo chodzi. Uczeń A udziela dwóch podpowiedzi, stosując konstrukcje I don’t + verb oraz I + verb. Potem zamieniają się rolami.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Audio). Kolejne osoby podchodzą do tablicy i układają zdania z rozsypanych wyrazów. Jeśli zdanie jest poprawne, nauczyciel prosi całą klasę: Show me a pilot/chef itd.

  7. Nauczyciel wręcza każdej osobie karteczkę z literami A i B. Zapowiada uczniom, że za chwilę wysłuchają nagrania w formie quizu. Nauczyciel odtwarza kolejne pytania i propozycje odpowiedzi A i B. Właściwą z nich uczniowie wybierają poprzez podniesienie odpowiedniej kartki.

  8. Uczniowie pracują w parach. Wyświetlają na tabletach Exercise 2 (Audio). Uczeń A czyta na głos pierwsze zdanie z ćwiczenia, np. I cut hair, a uczeń B wybiera właściwą nazwę zawodów, np. I am a hairdresser i zaznacza odpowiedź. Następnie zamieniają się rolami.

  9. Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej, na której wyświetlone jest Exercise 3 (Audio). Uczniowie literują wyrazy, które powinny znaleźć się w poszczególnych lukach, a ochotnik je przeciąga według ich wskazówek.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania uczniowie grają w memo – Exercise 1 (Sprawdź się). Kolejne osoby podchodzą do tablicy i odsłaniają obrazki, próbując znaleźć do nich parę.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 2–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Kartki z nazwami zawodów, karteczki z literami A i B dla wszystkich uczniów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Odtwarza kolejne pytania z quizu, a drużyny wspólnie ustalają poprawną odpowiedź i ją podają, wybierając A lub B.