SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Problem handlu ludźmi i niewolnictwa.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.

Uczeń:

5) przedstawia problem handlu ludźmi, niewolnictwa i wykorzystywania pracy dzieci na świecie jako przestępczy problem globalny i wyjaśnia negatywny wpływ tych zjawisk na rozwój społeczny i gospodarczy państw.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest handel ludźmi,

  • omawia przyczyny i formy handlu ludźmi i niewolnictwa.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, operacyjna

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, audiobooka), mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, zdjęcia (rysunki) przedstawiające handel niewolnikami (XVI–XIX wiek)

Materiały pomocnicze

MSWiA, Norway Grants, Handel ludźmi w Polsce. Kompedium wiedzy, Omikron, Warszawa 2016. Dostępne w internecie: gov.pl (dostęp 9.02.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Przedstawia uczniom dowolną fotografię (lub rysunek) przedstawiającą handel niewolnikami z Afryki zapoczątkowany w XV wieku, a rozwinięty na szeroką skalę w okresie od XVI do XIX wieku – inicjuje pogadankę na temat historycznych przyczyn i skutków tego procederu.

  • Następnie zadaje pytanie, czy współcześnie też istnieje proceder handlu ludźmi.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach, spróbowali odpowiedzieć na pytania: czym jest handel ludźmi? dlaczego handel ludźmi ciągle występuje na świecie?

  • Dyskusja, której celem jest opracowanie wspólnej definicji zjawiska handlu ludźmi.

  • W dyskusji nauczyciel może posłużyć się definicją tego zjawiska zawartą w e‑materiale.

  • Uczniowie wysłuchują audiobooka i wykonują polecenie zawarte w tej częsci e‑materiału. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyszukali w e‑materiale informacje dotyczące form handlu ludźmi – krótka dyskusja na forum klasy.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy – każda z nich otrzymuje arkusz papieru i pisaki, zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myśli dotyczącej przyczyn i skutków handlu ludźmi.

  • Uczniowie mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji (głównie e‑materiał); nauczyciel czuwa nad pracą grup, w razie potrzeby wspiera ich.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują swoje mapy myśli, nauczyciel podsumowuje prace, podkreśla najważniejsze przyczyny i konsekwencje.

  • Dyskusja podsumowująca na temat tego, że współcześnie handel ludźmi jest wielkim problemem społecznym świata.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

  • Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat wpływu niewolnictwa na gospodarki państw stosujących w swej historii proceder handlu ludźmi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany przez ucznia do samodzielnego pogłębiania wiedzy. Może znaleźć zastosowanie na innych lekcjach dotyczących problemów społecznych współczesnego świata (zakres rozszerzony: XXI. 5, XXI. 8).