Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Czym jest naród?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę narodu;
omawia poszczególne koncepcje narodu;
analizuje czynniki narodowotwórcze;
charakteryzuje, czym jest tożsamość narodowa, a czym – świadomość narodowa;
ocenia postawy względem narodu;
definiuje pojęcie mniejszości narodowej i etnicznej w aspekcie narodu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
praca z audiobookiem.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Krótkie wprowadzenie o tym, czym jest naród.
Faza realizacyjna
1. Burza mózgów – jak powstaje naród, jakie są koncepcje narodotwórcze. Klasa przedstawia swoje propozycje, które są zapisywane na tablicy. Po weryfikacji przez nauczyciela będzie to część notatki z lekcji, w której pojawią się koncepcje:
– antropologiczna;
– politologiczna;
– ekonomiczna.
2. Omówienie przez nauczyciela w rozmowie nauczającej podstawowych czynników narodotwórczych:
– języka narodowego (ojczystego);
– kultury narodowej i tradycji narodowych;
– terytorium zamieszkania;
– świadomości narodowej;
– tożsamości narodowej;
– cech narodowych;
– symboli narodowych;
– organizacji państwowej i ekonomicznej;
– wspólnego pochodzenia etnicznego.
Omówienie także innych czynników, zwanych subiektywnymi i obiektywnymi dla powstania narodu.
3. Przedstawienie znaczenia świadomości narodowej dla istnienia narodu, wskazanie, czym jest tożsamość narodowa.
4. Zespół klasowy zastanawia się nad znaczeniem pojęć mniejszość narodowa i mniejszość etniczna. Uczniowie w grupach z pomocą internetu i urządzeń mobilnych próbują zdefiniować te pojęcia. Na tablicy zostają wypisane wszystkie występujące w Polsce mniejszości narodowe i etniczne.
5. Praca z audiobookiem o rozumieniu patriotyzmu. Następnie klasa rozwiązuje ćwiczenia zamieszczone po medium bazowym.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Dokończenie notatki z lekcji.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Norman Davis, Boże igrzysko. Historia Polski, Kraków 1989.
Grzegorz Rzeczkowski, Ks. Lemański o tym, co myślą o Żydach polscy duchowni, polityka.pl.
Putin żałuje, że już nie ma takiego określenia jak „naród radziecki”, wiadomosci.onet.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany jako inspiracja do stworzenia plakatów o współczesnym rozumieniu patriotyzmu.