Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Morfologia korzenia

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
5) wykazuje związek budowy morfologicznej i anatomicznej (pierwotnej i wtórnej) organów wegetatywnych roślin z pełnionymi przez nie funkcjami;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz rodzaje systemów korzeniowych.

  • Przeanalizujesz budowę zewnętrzną korzenia.

  • Wskażesz znaczenie poszczególnych stref korzeniowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • tworzenie plakatu;

  • metoda kuli śniegowej.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel pokazuje okazy przykładowych roślin (trzy lub cztery) wraz z korzeniami różnego typu i prosi o rozpoznanie systemów korzeniowych. Następnie zadaje pytania:
    – Jakie są wspólne cechy wszystkich korzeni?
    – Jakie znacie rodzaje systemów korzeniowych? U jakich roślin występują te typy korzeni?
    Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na kartkach, następnie tworzą pary, a potem pary łączą się w czwórki – za każdym razem uczniowie ustalają wspólną odpowiedź. Nauczyciel weryfikuje i uzupełnia odpowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z modelem 3D pt. „Model 3D drzewa”. Nauczyciel omawia budowę korzenia na podstawie modelu 3D wyświetlonego na tablicy interaktywnej. Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.

  2. Praca w grupach – plakaty. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka zespołów. Każda z grup ma za zadanie przygotować plakat przedstawiający rysunki poznanych systemów korzeniowych uzupełnione opisem ich morfologii i funkcji. Uczniowie mogą przedstawić ten opis za pomocą symboli, rysunków. Podczas pracy nie mogą korzystać z e‑materiału. Po wykonaniu zadania wybrana osoba z grupy prezentuje swój plakat. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, przygotowują odpowiedzi na następujące pytania:
    – Jakie trzy funkcje pełni korzeń w roślinie?
    – Czym różnią się merystemy wierzchołkowe korzenia i pędu?
    Chętne pary przedstawiają wyniki swojej pracy. Następuje ich omówienie na forum klasy.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania modelu 3D:

  • Uczniowie zapoznają się z modelem 3D i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.