Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zasady zachowania w przemianach jądrowych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego. |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry ‑ Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | wykład problemowy |
Formy zajęć: | praca zespołowa, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | grafika ilustrująca przemiany jądrowe i energię wiązania nukleonów w jądrze, zestawy zadań |
Materiały pomocnicze: | dostęp do Internetu, rzutnik |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina, jaka jest przyczyna zachodzenia przemian jądrowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przy pomocy nauczyciela przypominają podstawowe zasady zachowania w fizyce i analizują ich zastosowanie w przemianach jądrowych, nauczyciel zwraca uwagę na zasadę zachowania energii i masy. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 7, 8. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 4, 5, 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać przy powtarzaniu wiadomości i na innych lekcjach na temat przemian jądrowych. |