Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jarosław Krakowski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zasady zachowania w przemianach jądrowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego.

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
5) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej;
6) zapisuje reakcje jądrowe stosując zasadę zachowania liczby nukleonów i zasadę zachowania ładunku.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymieni podstawowe przemiany promieniotwórcze;

  2. poda zasady zachowania, spełnione w przemianach promieniotwórczych;

  3. wyjaśni sposób zapisu przemian jądrowych;

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do zapisu równań przemian jądrowych;

  5. przeanalizuje i zinterpretuje równania przemian promieniotwórczych.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry ‑ Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

wykład problemowy

Formy zajęć:

praca zespołowa, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

grafika ilustrująca przemiany jądrowe i energię wiązania nukleonów w jądrze, zestawy zadań

Materiały pomocnicze:

dostęp do Internetu, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przypomina, jaka jest przyczyna zachodzenia przemian jądrowych.
Uczniowie przy pomocy nauczyciela przypominają, jakie są podstawowe przemiany jądrowe.

Faza realizacyjna:

Uczniowie przy pomocy nauczyciela przypominają podstawowe zasady zachowania w fizyce i analizują ich zastosowanie w przemianach jądrowych, nauczyciel zwraca uwagę na zasadę zachowania energii i masy.
Uczniowie zapisują równania przemian alfa i beta, zwracając uwagę na zasady zachowania.
Uczniowie w grupach oglądają film samouczek i wykonują połączone z nim polecenia, doskonaląc umiejętność zapisywania równań przemian jądrowych.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 7, 8. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 4, 5, 6 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium można wykorzystać przy powtarzaniu wiadomości i na innych lekcjach na temat przemian jądrowych.