Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Giordano Bruno i renesansowa filozofia przyrody

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
VIII. Filozofia Arystotelesa jako próba pogodzenia dotychczasowych opozycji filozoficznych. Uczeń:
5) omawia jedno z innych ponadczasowych osiągnięć filozofii Arystotelesa (do wyboru: klasyczna koncepcja prawdy, koncepcja eudaimonii jako celu ludzkiego życia, koncepcja przyjaźni, typologia i ocena ustrojów politycznych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz poglądy Giordana Bruna i renesansową filozofię przyrody.

  • Przeanalizujesz wpływy myśli greckiej na filozofię Bruna.

  • Spróbujesz – po zapoznaniu się z materiałem – odpowiedzieć sobie na pytanie, które z poglądów Giordana Bruna mogły wzbudzić tak daleko idący sprzeciw Kościoła i dlaczego.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna poglądy Giordana Bruna i renesansową filozofię przyrody;

  • przeanalizuje wpływy myśli greckiej na filozofię Bruna;

  • spróbuje – po zapoznaniu się z materiałem – odpowiedzieć sobie na pytanie, które z poglądów Giordana Bruna mogły wzbudzić tak daleko idący sprzeciw Kościoła i dlaczego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • film;

  • audiobook.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
    Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czym wyróżniały się poglądy Giordana Bruna? Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.

  2. Na podstawie informacji zebranych podczas burzy mózgów uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowują mapę myśli związaną z postacią Giordana Bruna.

  3. Uczniowie pracują w parach. Każda z nich odsłuchuje nagrania zamieszczone w sekcji „Audiobook” i wykonuje polecenia 1 oraz 2. Ochotnicy odczytują rozwiązania na forum klasy.

  4. Następnie pary zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują zadania zamieszczone w tej sekcji.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Zastanów się, które z poglądów Giordana Bruna mogły wzbudzić tak daleko idący sprzeciw Kościoła i dlaczego. Przygotuj krótką notatkę na ten temat.

Materiały pomocnicze:

  • Nowicki A., Giordano Bruno, Warszawa 1979.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 2, Warszawa 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.