Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Giordano Bruno i renesansowa filozofia przyrody
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz poglądy Giordana Bruna i renesansową filozofię przyrody.
Przeanalizujesz wpływy myśli greckiej na filozofię Bruna.
Spróbujesz – po zapoznaniu się z materiałem – odpowiedzieć sobie na pytanie, które z poglądów Giordana Bruna mogły wzbudzić tak daleko idący sprzeciw Kościoła i dlaczego.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna poglądy Giordana Bruna i renesansową filozofię przyrody;
przeanalizuje wpływy myśli greckiej na filozofię Bruna;
spróbuje – po zapoznaniu się z materiałem – odpowiedzieć sobie na pytanie, które z poglądów Giordana Bruna mogły wzbudzić tak daleko idący sprzeciw Kościoła i dlaczego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów;
mapa myśli;
film;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czym wyróżniały się poglądy Giordana Bruna? Uczniowie podają swoje propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Na podstawie informacji zebranych podczas burzy mózgów uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowują mapę myśli związaną z postacią Giordana Bruna.
Uczniowie pracują w parach. Każda z nich odsłuchuje nagrania zamieszczone w sekcji „Audiobook” i wykonuje polecenia 1 oraz 2. Ochotnicy odczytują rozwiązania na forum klasy.
Następnie pary zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują zadania zamieszczone w tej sekcji.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Zastanów się, które z poglądów Giordana Bruna mogły wzbudzić tak daleko idący sprzeciw Kościoła i dlaczego. Przygotuj krótką notatkę na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Nowicki A., Giordano Bruno, Warszawa 1979.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 2, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.